sobota, 9 czerwca 2018

SIMON ORAZ INNI HOMOSAPIENS






Tytuł: Simon oraz inni homosapiens
Autor: Becky Albertalli
Ilość stron: 303
Wydawnictwo: Papierowy księżyc
Okładka: miękka ze skrzydełkami

SŁOWA KLUCZE: pierwsza miłość, młodzież, homoseksualizm, tajemnica, przyjaźń

 Tajemnicę można zachować jedynie wtedy, gdy jest się samemu i powierza ją szeptem pustej studni w samo południe.
                                                                                                             James Clavel                       


KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je ?

 Dziś dość nie typowo opowiem Ci o fabule ze względu na to, że Simon poprosił mnie abym przekazała Ci od niego list w którym on sam świetnie opowie Ci o czym i o kim jest to historia.



POD LUPĄ:Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Książka jest standardowych wymiarów A5. Okładka jest miękka ze skrzydełkami. I choć jest matowa to nie zostawia odcisków palców. Utrzymana jest w kolorystyce czerwieni, beżu oraz czerni. Bardzo podoba mi się okładka. Kojarzy mi się z takimi zeszytowymi ,, bazgrołami" jakie się rysowało na marginesach. Kiedy bierzesz ją więc do ręki od razu czuć ten ,, szkolny", młodzieżowy klimat i  właśnie ten zabieg bardzo mi się spodobał. W środku mamy beżowe lub kto jak woli żółte strony z bardzo przyjemną czcionką. Uwaga kartki są bardzo cieńkie dlatego ostrożnie, bo można sobie ,, stargać" lub zagnieść przez nieuwagę. Rozdziały są ponumerowane i  dodatkowo ozdobione dymkiem komiksowym. W książce znajdują się również na dole  przypisy, które wyjaśniają nam różne rzeczy. Ogólnie książkę pod względem wizualnym oceniam na 5+



OPINIA: Już niedługo do kin trafi ekranizacja tej powieści pt ,,Twój Simon", a także wznowienie książki o tym samym tytule z okładką filmową. Postanowiłam więc sama przekonać się o co chodzi z tym fenomenem i zachwytem nad tą książką. Jeśli jesteś tak samo ciekaw/a to zapraszam.

   Naszym narratorem i przewodnikiem po świecie nastolatków jest tytułowy Simon. Pokochałam tego chłopaka od pierwszych chwil. Jest bardzo pozytywnie nastawiony do świata i jest takim typem chłopaka z którym każdy chce się kumplować. Marzy znaleźć swoją drugą połówkę i w końcu powiedzieć wszystkim  prawdę. Prawdę o swej orientacji seksualnej. Nick, Lea i Abby to jego najlepsi przyjaciele, którzy towarzyszą Simonowi w jego lepszych i gorszych momentach życiowych. Przez całą książkę wraz z bohaterem próbujemy rozwiązać tajemnicę kim jest Blue? , który koresponduje ze Simonem i nie oszukujmy się zawraca mu w głowie. Dowiesz się, że chodzi do tej samej szkoły co nasz bohater i tyle. Muszę Ci powiedzieć, że miałam świetną zabawę w odgadywanie kto to jest, a i tak na koniec  autorka mnie zaskoczyła :)

   Książka w znakomity sposób odzwierciedla świat nastolatków. Okres buntu, niepewności, pierwszej miłości i ten brak zrozumienia przez dorosłych,dla  ich ważnych choć dla rodziców błahych problemów. Simon jak zobaczysz ma najsłabszy kontakt  z ojcem ze względu na jego prześmiewcze komentarze dotyczące homoseksualistów, które ranią chłopaka. Autorka pięknie też odzwierciedliła obawy, jakie dręczą Simona. Boi się jak zareagują na tę wiadomość ( że jest gejem) nie tylko rodzice ale i znajomi oraz rówieśnicy ze szkoły. Nie chce zostać odtrącony przez rodziców lub być wykluczony przez społeczeństwo szkolne tylko dlatego, że jest gejem. Powieść ta, uważam jest swoistym poradnikiem dla osób, które mają podobny problem, jak Simon z ,, ujawnieniem się ".  Może dzięki niej zrozumieją, że nie liczy się to KOGO kochasz, tylko jakim człowiek jesteś.



PODSUMOWUJĄC: Książka ,,Simon oraz inni homosapiens  " oczarowała mnie swą delikatnością. Ta powieść jest jak beza. Lekka i słodka. Jednak pod nią ukryte są bardzo kwaśne owoce, które dodają tej historii bardzo realistyczny obraz. Autorka ma bardzo przyjemny i współczesny styl pisania. Wykorzystuje język potoczny, młodzieżowy, który znakomicie oddaje klimat szkoły, czy nastolatka.  W przepiękny sposób opisuje pierwsze, młodzieńcze zakochanie, zauroczenie czy przyjaźnie zawierane na szkolnych korytarzach. Problemy z jakimi zmaga się Simon są tak realne, że wiem to na pewno iż duże grono będzie utożsamiać się nie tylko z głównym bohaterem ale i tymi pobocznymi.  Cała książka  łączy w sobie dwie formy epistolarną z normalną fabułę. Sama historia bardzo mnie wciągnęła co sprawiło też, że pochłonęłam ją za jednym gryzem. Kreacja bohaterów jest fenomenalna, a sama powieść skradnie Ci nie tylko serce ale i umysł. Skąd więc ten fenomen i zachwyt? Myślę, że związany jest nie tylko z motywem homoseksualności ale ze wspaniałym uchwyceniem obrazu życia współczesnej młodzieży, który jest przedstawiony realistycznie i  bardzo przemyślanie. Ukazując  przy tym prawdziwe oblicze nastolatka.


KOMU POLECAM? Przede wszystkim młodzieży ale również i dorosły czytelnik odnajdzie w niej swoiste piękno.


💖Za możliwość przeczytania tak piękniej książki dziękuję wydawnictwu 💖:



20 komentarzy:

  1. Mam tę książkę w planach na przyszłość. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Tę książkę chcę przeczytać od dawna! Mam nadzieję, że w końcu mi się uda :)
    Jeszcze nigdy nie czytałam powieści związanej z homoseksualizmem, więc będzie to dla mnie powiew świeżości :D
    Pozdrawiam! Dolina Książek ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie tak, jak napisałam jest ona bardzo delikatna więc uważam że jest idealna na pierwsze spotkanie z motywem LGBT

      Usuń
  3. O książce nie słyszałam, aczkolwiek z chęcią przeczytam :D
    Pozdrawiam ♥ wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że zaciekawiłam Cię tą pozycją <3

      Usuń
  4. Książka ta bombarduje mnie z każdej strony i w sumie sama nie wiem co z tym zrobić :>
    Na razie zostawię ją tak zawieszoną w niebycie, może kiedyś sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Becky Albertalli jest psychologiem klinicznym, nic dziwnego, że potrafi opisać rozterki nastolatków, skoro wcześniej przeprowadziła tyle rozmów z nimi ;) Książka jest bardzo pocieszająca w obliczu tego, co dzieje się na świecie :| Ja już jestem dawno po lekturze - jak najbardziej zadowolona, że po nią sięgnęłam. Przy okazji, Becky jest też autorką "Leah off the offbeat" (czyli kontynuacji Simona, ale o jego przyjaciółce), mam nadzieję, że wydadzą ją kiedyś w Polsce - tym razem pozycja zmaga się z problemami osób biseksualnych i jest równie ciekawa, co historia Simona. Plus, bohaterowie z tego uniwersum znów się tam pojawiają!:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha, wiem o którą przyjaciółkę chodzi, ale nie piszę imienia by nie zepsuć frajdy tym, którzy nie czytali jeszcze ,,Simona" ;) Jak tylko wyjdzie ta kolejna część to z przyjemnością przeczytam. Kochana i dziękuję za tak wspaniały komentarz 😘

      Usuń
  6. Wydaje się być bardzo wartościowa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hmm...nie wiem czy przypadłaby mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, rozumiem ale polecam, bo w przepiękny, psychologiczny sposób podchodzić do problemów z jakimi muszą sobie radzić młodzi ludzie.

      Usuń
  8. Strasznie chcę to przeczytac i chyba dziabnę tę powieść w nowym wydaniu :D
    Fajna recenzja, obserwuję!
    Pozdrawiam ciepło :)
    Niekulturalna Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super ! Bardzo się cieszę i dziękuję 😘 Mi właśnie podoba się to wydanie, bo oddaje ten niesamowity klimat lat szkolnych :)

      Usuń
  9. Fajne wydanie :) ma w sobie to coś... tak samo jak ta recenzja! Tytuł dodaję do mojej niekończącej się listy książek TBR XD

    Pozdrawiam,
    Książkowa Przystań

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło 😘 Będę czekać teraz na Twoją opinię 💖

      Usuń