piątek, 13 marca 2020

ENOLA HOLMES. SPRAWA ZŁOWIESZCZYCH BUKIETÓW









Tytuł:Enola Holmes. Sprawa złowieszczych bukietów
Autor:  Nancy Springer
Ilość stron:195
Wydawnictwo: Poradnia K
Okładka:  Twarda
SŁOWA KLUCZE: przygody, feminizm, LGBT, detektyw, zaginięcie


KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

 W tym tomie przygód Enoli znika nie byle kto, tylko sam doktor Watson, którego dziewczyna zdążyła poznać i polubić. Za wszelką cenę postanawia zatem odszukać zaginionego przyjaciela swojego brata. Czy bukiet przedziwnych kwiatów, który otrzymała żona lekarza, ma jakieś znaczenie dla sprawy? Sherlock je ignoruje – czy słusznie? Kto z rodzeństwa – i czy ktokolwiek? - odnajdzie zaginionego?


POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

  Książka wydana jest w standardowym formacie A5. Twarda oprawa jest lakierowana i utrzymana w kolorystyce zieleni, czerni oraz beżu.  Na okładce widzimy postacie, które swoim strojem oddają klimat tamtych czasów, a liściowy wzór odnosi się do wiktoriańskiej stylizacji tamtych czasów. W środku znajdujemy cudowną wklejkę, która przedstawia wzór licznych kwiatów w wazonie. Kartki są koloru beżowego, a czcionka jest duża i przyjemna dla oka. Mamy tutaj liczne przypisy, które wyjaśniają nam różne słowa. Rozdziały są ponumerowane, a na dole strony mamy miniaturę Enoli czytającą gazetę . Ten tom idealnie komponuje się z poprzednimi.Wydanie oceniam na: 6



OPINIA: Książka ,,Sprawa złowieszczych bukietów" to już 3 tom o przygodach rezolutnej Enoli, młodszej siostry Sherlocka. Czy i tym razem porwała mnie do swego świata, gdzie kobiety muszą walczyć o swą niezależność ?  Zaznaczam jednak, że będzie to niestety krótka recenzja ze względu na fakt, że jest to krótka historia, a ja nie chcę za dużo zdradzić, byś miała możliwość sama odkryć, co kto ? Jeśli Cię zaciekawiłam tą pozycją to usiądź wygodnie, weź sobie coś do picia, jedzenia i słuchaj.

Enola tak jak już w poprzednich częściach całą sobą stara się pokazać, że kobieta może być niezależna. I choć jest bardzo samotną dziewczyną, to jej  chęć pomocy innym i zostanie detektywem rekompensuje owe braki. I kiedy wydaje się jej, że może chwilkę odpocząć od swoich braci, którzy za wszelką cenę, chcą ją odnaleźć i oddać do szkoły dla dziewcząt lub wydać za mąż, to okazuje się, że doktor Watson znika bez śladu. I tak o to nasza bohaterka musi zbliżyć się do znajomych Sherlocka by rozwiązać tą sprawę. Nie umknie na uwadze czytelnikowi to, że nasza bohaterka opanowała do perfekcji kamuflaż, spryt oraz umiejętność dedukcji.  Jak wspominałam przy poprzednich częściach Enola to po prostu Sherlock w ciele kobiety.  A że ja kocham tego bohatera to nie mogło być i w tym wypadku inaczej. Ta bohaterka to dla mnie taki misiowy żelek, któremu nie jestem w stanie się oprzeć. Muszę go zjeść i tyle. Do tego  jej feministyczna postawa i walka z stereotypami wielokrotnie już podbiła me serce.



Kolejnym plusem tej części jest klimat tamtych czasów. Ukazanie życia, a zarazem problemów ludzi żyjących w 1889 r. W tym tomie dowiesz się więcej o pierwszych rekonstrukcjach twarzy, czy funkcjonowaniu szpitali psychiatrycznych. Więcej nie chcę Ci zdradzić. Ta część w porównaniu z poprzednimi tomami  jest bardzo krótką historią, aczkolwiek nie traci oni w żadnym razie na swej wartości. Nie brakuje tu bowiem zagadek, które możemy sami rozwiązać, czy nawiązań do symboliki np kwiatowej. A sama fabuła jest ciekawa i pełna akcji. Co prawda dla wyjadaczy chleba, czyli takich powieści detektywistycznych bardzo szybko da się tutaj odkryć kto może być zamieszany we spisek, jednak i tak moment zaskoczenia był. Podobał mi się także motyw LGBT, który został tu poruszony i jak traktowano takie osoby.


CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

,, Sprawa złowieszczych bukietów" to książka, która ujęła mnie swą uniwersalnością, a przede wszystkim oryginalnością. Porusza ona bowiem takie sprawy jak feminizm, LGBT, pierwsze rekonstrukcje twarzy, czy funkcjonowanie zakładów psychiatrycznych. Wszystko to w dodatku dzieje się w XIX wiecznym Londynie. Autorka stworzyła bardzo nietuzinkową bohaterkę, która pokazuje, że o swoje marzenia trzeba walczyć, a samotność dotyka każdego bez względu na wiek, czy status społeczny. Genialny klimat, a przede wszystkim świat, który przedstawiony zostaje oczami nastoletniej dziewczyny, która sama chce decydować o swym losie. Sama fabuła jest bardzo intrygująca, a zarazem lekka i przyjemna w odbiorze. Wiem, że Enolę pokochają nie tylko młodzi czytelnicy, ale i starsi, bowiem kto nie pokochałby dziewczyny, która swą inteligencją, upartością, zaradnością, a przede wszystkim walką o marzenia nie skradłby czytelniczego serca ? Tę książkę uważam, za żelkowy szał, któremu nie da się oprzeć, by nie ulec pokusie. 


KOMU POLECAM? Bez względu na wiek, wszystkim lubiącym zagadki, powieści detektywistyczne

❤️ Za egzemplarz i wspaniałe chwile spędzone z książką dziękuję  wydawnictwu ❤️




45 komentarzy:

  1. Wiemy komu polecę tę serię. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że to ciekawa seria, jednak nie mam czasu na nią. Nadrabiam zaległości z poprzednich lat - serii które zawsze chciałam przeczytać, a nie miałam czasu ani biblioteki ani funduszy. Teraz mam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne rozumiem, ale miej ją na uwadze, bo na prawdę warto ją przeczytać

      Usuń
  3. Zapowiada się całkiem ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak jest, jeśli kochasz Sherlocka to pokochasz Enolę jego siostrę ;)

      Usuń
  4. Myślę, że bliżej wejścia do kin ekranizacji pierwszej części, zacznę przygodę z tym cyklem.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam z całego serca, bo to genialna seria z nietuzinkową bohaterką :)

      Usuń
  5. Schrupałam z przyjemnością :D
    Ta seria jest świetna - może nie rewelacyjna ale bardzo mnie wciągnęła i czekam na kolejną część :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie jest rewelacyjna, bowiem w genialny sposób oddaje klimat tamtych czasów i nierówną walkę o równouprawnienie.

      Usuń
    2. Dokładnie.... i może w przypadku trzeciej części zagadki nie było (przynajmniej dla mnie) to bawiłam się REWELACYJNIE!!! świetna seria chociaż druga częśc wydała mi się lepsza od trzeciej ale ten klimat. Cudo <3

      Usuń
    3. Zagadki były wiesz te w formie notatek, uwielbiam je rozszyfrowywać. Zgadzam się, że finał nie był zaskakujący, ale wynika to chyba z tego, że w porównaniu no poprzednich tomów, ten jest krótszy, dlatego mimo wszystko według mnie utrzymuje poziom, patrząc właśnie pod tym kątem ;)

      Usuń
    4. I zachęca aby czytać dalej ;)

      Usuń
    5. No, ja już nie umiem się doczekać jej kolejnych przygód, a w sumie jest 6 tomów więc...

      Usuń
    6. Oby nie było linii pochyłej w dół..

      Usuń
  6. Sherlocka Holmesa czytałam z przyjemnością, więc jestem ciekawa, jak może być tym razem. Od Ciebie dowiaduję się o tej serii, dla mnie do schrupania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to, bo uważam tę serię za genialną. Pozostajemy w tym samym klimacie co we słynnej serii o Sherlocku tylko teraz poznajemy perypetie jego siostry.

      Usuń
  7. Uwielbiam zagadki 🧐 więc chętnie bym poznała tę serię. A Twoja recenzja, jak zazwyczaj bardzo zachęcająca! Brawo 👏

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje kochana :* To jak uwielbiasz zagadki to tu jest ich parę do samodzielnego rozwiązania :)

      Usuń
  8. Czytałam poprzednie części i również mi się podobało. Też polecam. Tej jeszcze nie zdążyłam przeczytać, ale zamierzam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest krótsza niż poprzednie, ale i tak daje radę i nie odbiega niczym od poprzednich tomów :)

      Usuń
  9. Mnie ta seria nie kusi, ale tak sobie myślę, czy nie kupić jej siostrzenicy na 10 urodziny, tylko nie wiem czy to nie będą dla niej za poważne lektury...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie może czytać. Nie ma tam brutalnych opisów, czy niestosownych - erotycznych. Motyw, akurat w tej części LGBT jest tak przedstawiony, że ani nie zgorszy rodzica, ani nie będzie jakąś inicjacją dla dziecka. Także śmiało możesz kupić :) W szczególności, że nasza bohaterka jest coś jak Fizia Pończoszanka, czy Ania z Zielonego Wzgórza, czyli uniwersalna i wielowymiarowa :)

      Usuń
  10. Dwa pierwsze tomy o Enoli za mną już dawno, ten też niedługo będzie czytany :)

    OdpowiedzUsuń
  11. No właśnie czekam az biblioteka zakupi bo to coś idealnie dla mnie. Nie wiem, czy czytałaś "Flavię de Luce", ale podobała mi się bardzo i powiedziano mi, że to coś w tym klimacie. Recenzja zachęca wiec będę zachęcona jeszcze bardziej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam o tej serii z Flavią, ale obawiałam się, że jako dorosły czytelnik mogę się wynudzić. Jednak jak Ty polecasz to koniecznie muszę ją dorwać ;)

      Usuń
  12. Z chęcią sięgnę po tę serię. Tym bardziej, że jak piszesz, sporo można się dowiedzieć o życiu w tamtych latach, a ja uwielbiam, gdy są takie wstawki wplecione w akcję:))
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, właśnie to mnie najbardziej zauroczyło w tej serii, że ukazuje życie nie tylko kobiet, ale i zwykłych ludzi. Można np dowiedzieć się co nosiły kobiety by się ,, upiększyć". Jak wyglądała ogólnie proza życia. Polecam kochana, bo warto.

      Usuń
  13. Nie znam tej serii...ale tak ciekawie piszesz o niej, że mam ochotę przeczytać. Zapisuję na listę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i choć okładki są bardzo dziecinnie, to w środku znajduje się bardzo uniwersalna historia, która zauroczy każdego czytelnika :)

      Usuń
  14. Co za zbieg okoliczności! Właśnie wszystkie 3tomy zamówiłam na prezent 😀oby tylko dotarł na czas, bo teraz ciężkie czasy wysyłkowe...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To obdarowana osoba będzie zachwycona tą serią. P.S ma być w sumie 6 tomów więc będzie się jeszcze działo ;) Po drugie pięknie prezentuje się na półce ,, bogato" jak za taką cenę to strzał w dziesiątkę ;)

      Usuń
  15. Idealna lektura dla mojej sąsiadki. Wspomnę jej o tej serii

    OdpowiedzUsuń
  16. Z przyjemnością przeczytam przygody tej dziewczyny! Dzięki za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Sherlocka uwielbiam, wiec po Twojej recenzji wiem, ze zakocham się również w jego młodszej siostrze. Seria z Enolą będzie to mój kolejny książkowy zakup.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łoo to tym bardziej Ci się spodoba jak jesteś jego fanką. Więc śmiało kupuj ;)

      Usuń
  18. Zapowiada się bardzo ciekawie, dziękuję za recenzję

    OdpowiedzUsuń
  19. Zaciekawiłaś mnie tą książką. Warto rozejrzeć się za nią i przeczytać. I nawet wiem, komu ją podsunę 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta seria jest dla każdego, więc każdy będzie miał,, radochę " w trakcie czytania:) Także śmiało kupuj

      Usuń