niedziela, 6 stycznia 2019

THE HATE YOU GIVE. NIENAWIŚĆ, KTÓRĄ DAJESZ.










Tytuł:  The hate u give. Nienawiść, którą dajesz
Autor: Angie Thomas
Ilość stron: 447
Wydawnictwo:  papierowy księżyc
Okładka:  miękka ze skrzydełkami

SŁOWA KLUCZE:  rasizm, młodzież, problemy, zbrodnia, realizm, współczesność, prześladowanie


,,Tylko w najciemniejszą noc zobaczysz najjaśniejsze gwiazdy” 
                                                                                                Cyt z filmu ,, Bumblebee”


KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

W tym świecie nigdy nie jesteś za młody, by mogli cię aresztować albo zabić. Dlatego dzieciakom wpaja się zasady odpowiedniego zachowania przy policji – „Trzymaj ręce tak, żeby były widoczne. Nie wykonuj żadnych gwałtownych ruchów. Odzywaj się tylko wtedy, kiedy cię o coś zapytają”.

Szesnastoletnia Starr Carter porusza się między dwoma światami: biedną dzielnicą, w której mieszka oraz luksusową szkołą prywatną na przedmieściach, do której uczęszcza. Niepewna równowaga między tymi światami zostaje całkowicie zniszczona, gdy jej przyjaciel z dzieciństwa zostaje zastrzelony przez białego policjanta na jej oczach. Wszyscy chcą wiedzieć jedno: co tak naprawdę stało się tamtej nocy? A jedyną osobą, która może odpowiedzieć na to pytanie, jest Starr. Lecz to, co powie dziewczyna – bądź czego nie powie mogłoby przewrócić do góry nogami jej codzienność. Mogłoby też zagrozić jej życiu.

Ta niezwykła powieść zwraca uwagę na poważne problemy, ale kryje w sobie ogrom niespotykanego uroku. Pokochasz ją za ciepło, ważny przekaz, podszyty sarkazmem humor oraz wspaniałych bohaterów. I nigdy jej nie zapomnisz.


POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Książka jest standardowego formatu A5. Okładka utrzymana jest w kolorystyce biało-czerwono-czarnej, z hasłem przewodnim na tabliczce trzymanej przez ciemnoskórą dziewczynę, dla całej powieści. Matowo- lakierowana okładka daje nam poczucie trójwymiarowości. Kartki są cieńkie, beżowe, a czcionka bardzo przyjemna dla oka. Mamy tutaj liczne przypisy z wyjaśnieniami, a rozdziały są ponumerowane. Całość oceniam na : 5



OPINIA: Długo zwlekałam z recenzją tej książki. Gdyż wywarła na mnie tak ogromne wrażenie i wzbudziła tyle emocji, że postanowiłam odczekać, jakiś czas by Ci o niej opowiedzieć.  Bałam się by moja polecajka nie była zbyt emocjonalna wiesz w tą przesadną stronię sprawiając, że byłoby zbyt infantylna i nudna lub zbyt gloryfikowana i popłynelibyśmy niczym groszek, który wypadł z sitka w zlewie. Dlatego teraz w ten zimowy, mroźny dzień, z czekolada w ręce pozwól, że opowiem Ci o książce, która jak dla mnie jest kolejną perełką, która zasiliła moje szeregi półkowe.

 Już mam problem, bo nie wiem od czego zacząć, by nie pominąć niczego. Może zacznę od naszej bohaterki. Starr Carter to mądra, wrażliwa i dobra dziewczyna. Udaje jej się dostać do renomowane szkoły, gdzie tylko nieliczne czarnoskóre dzieciaki dostają się w jej szeregi.  Dzielnica, w której wychowuje się nasza bohaterka jest najbiedniejszą dzielnicą i można powiedzieć, że najniebezpieczniejszą. Nazywana gettem przez innych mieszkańców, jest domem Starr.  Mogę więc Ci śmiało powiedzieć, że masz do czynienia z twardą dziewczyną, wysportowaną i niosącą pomoc innym.  Jednak jej świat roztrzaskuje się na miliony kawałków, kiedy to staje się  świadkiem dokonanej zbrodni z udziałem jej przyjaciela i policjanta. Wie, że jeżeli zacznie mówić, wtedy wszystko jeszcze bardziej się zepsuje. Jednak przemilczeć takiej zbrodni też nie można. Jak widzisz dziewczyna jest w potrzasku. Co zrobi ? Tego dowiesz już z książki.

  Zastanawiasz się pewnie teraz co mną tak wstrząsnęło?  Otóż elementy psychologiczne, które są tu tak wspaniale ukazane. Życie świadka, który wie, że jego zeznania są kluczowe i mogą zmienić życie całej rodziny, ba a nawet społeczności. Strach przed zemstą i obawa o swą rodzinę, własną przyszłość. To jak jedno zdarzenie zmienia człowieka, jego poglądy, egzystowanie i radzenie sobie  powiedzmy sobie to szczerze z traumą. Do tego kolejny czynnik to fabuła. Od samego początku jest wartka, emocjonalna, wciągająca i oparta na prawdziwych sprawach. Skąd to wiem? Pozwól, że przybliżę Ci parę z nich, co sprawiło, że wiem iż właśnie one stały się czynnikiem by po raz kolejny zwrócić uwagę na problem rasizmu i nadużywania władzy.

Sierpień 2014 r Michael Brown mieszkaniec Ferguson zostaje zabity przez policjanta. Ten 17/18 letni afroamerykanin nieuzbrojony zostaje postrzelony i umiera na miejscu. Funkcjonariusz twierdził, że miał broń, jednak nikt jej nie znalazł. Jego śmierć wywołała uliczne protesty, a jego sprawa obiegła cały świat.

2015 r Walter L. Scott został zatrzymany do kontroli drogowej. W jego samochodzie nie działało światło. Po chwili rozmowy, doszło do szarpaniny, w której to zatrzymany zaczyna uciekać. Policjant strzelił w jego plecy 8 razy. Jest filmik nakręcony przez jakiegoś świadka, dostępny w sieci przy opisie jego sprawy.

Kwiecień 2017. Policjant w Balch Springs Roy O. po otrzymaniu zgłoszenia o głośnej imprezie, pojechał  szybko  interweniować na miejsce zabawy. 15 letni ciemny chłopak Jordan Edwards właśnie opuszczał dom, w którym odbywała się owa impreza. Wsiadł do auta i próbował uciec. Roy oddał 3 strzały w kierunku oddalającego się samochodu. 1 kula trafiła Jordana w głowę. W 2018 r funkcjonariusz usłyszał wyrok.

Przytoczone sprawy według mnie tworzą cały trzon naszej fabuły. Bowiem z każdej z tych spraw autorka wzięła coś i włożyła do swej powieści. To wszystko sprawia, że książa jest bardzo realistyczna i zwraca uwagę na rzeczywisty problem, z jakim zmagają się afroamerykanie. Przeglądając różne podobne sprawy natrafiłam na hasło, które uważam że oddaje w 100% to co się dzieje obecnie na ulicach, jak i w powieści. ,,Jesteś czarny, jesteś podejrzany”.  Autorka w znakomity sposób oddaje klimat grozy,  niepewności, buntu i niesprawiedliwości. Rasizm jest tu na każdym polu ukazany. Gangi, narkotyki to sposób na życie, a czasem po prostu przynależność do grupy osób, która Cię rozumie, wspiera i traktuje jak rodzinę.  Jak widzisz jestem zachwycona tą powieścią i sposobem, w jaki został przedstawiony dawny( choć widać, że jednostkowo nie tak dawny ) problem grupy Inpact.    ( Policjanci, którzy wykorzystywali swoją władzę by pastwić się nad zwykłymi obywatelami Afroamerykanów )   Jak również  zostały przedstawione inne problemy tj równouprawnienie, które jak widać nie zawsze funkcjonuje tak jak powinno, związek par ,, dwukolorowych", prawo, sprawiedliwość, prześladowanie.


                           

PODSUMOWUJĄC:. ,, Nienawiść, którą dajesz” to obowiązkowa lektura dla wszystkich. Historia w niej zawarta jest bardzo realistyczna, a przede wszystkim współczesna. Oparta na autentycznych moim zdaniem przestępstwach z udziałem funkcjonariuszy i ich nadużywania władzy w stosunku dla afroamerykanów. I choć jest bardzo naładowana emocjonalnie i łamie pewne tabu, to napisana jest lekkim, często slangowym językiem. Problem rasizmu i prześladowania to trudny temat, jednak autorka poradziła sobie z nim znakomicie. Główna bohaterka choć ma 16 lat jest genialnie wykreowana. Jej zmiana, psychika i zachowanie jest zrozumiałe. Podyktowane wydarzeniem, którego była świadkiem. Powieść mądra, z pięknym przesłaniem i refleksją, która od samego początku uderza w czytelnika. Ta książka jest dla mnie arcydziełem, wykwintnym daniem, którym delektujesz się jeszcze po konsumpcji parę godzin. Będziesz wstrząśnięty po lekturze niczym Martini Bonda. Ja byłam i to bardzo.

KOMU POLECAM? Wszystkim

💖 Za egzemplarz i wspaniałe chwile spędzone z tą książką dziękuję wydawnictwu💖 :



P.S Jeśli zaciekawiły Cię sprawy przytoczone przeze mnie i chciał(a)byś dowiedzieć się czegoś więcej, poniżej zamieszczam parę źródeł, z których ja korzystałam.

https://www.newsweek.pl/swiat/ferguson-zamieszki-relacja-michael-brown-newsweekpl/q8xfr1e

https://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/ferguson-pierwsza-rocznica-strzelaniny-smierci-michaela-browna,567149.html

https://www.tvp.info/38705578/bialy-policjant-zastrzelil-czarnoskorego-nastolatka-sad-to-bylo-morderstwo

http://wyborcza.pl/1,75399,17717414,USA__Nieuzbrojony_mezczyzna_zabity_przez_policjanta_.html


46 komentarzy:

  1. Bardzo chcę sprzedać w tę książkę i na pewno skorzystam ze źródeł, które podajesz. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co chcesz z nią kochana zrobić ? 😂 Bardzo się cieszę, a z drugiej jest to lektura wstrząsająca, że bezbronni ( już nie wchodząc w ich biografię, a skupiając się na samej ich śmierci) umierali na ulicach, bo ktoś nadużył swej władzy :(

      Usuń
  2. To może być ciekawa książka, ale jednocześnie mam małe obawy co do jej treści, bowiem nie do końca przepadam za tego typu fabułą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spodoba Ci się na 100% bowiem oprócz głównego problemu, są jeszcze inne. Ciężko mi konkretnie przydzielić ją do danego gatunku, bowiem mamy tutaj kryminał, obyczajówkę, młodzieżówkę, nawet powiedziałabym, że thriller. Jest fenomenalna 💖 Spróbuj jej, a zobaczysz, że przypadnie Ci do gustu.

      Usuń
  3. Mam wielką ochotę na tę książkę. Lubię takie mocny przekaz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się kochana cieszę. Ja musiałam dać sobie czas na napisanie recenzji, bowiem wywarła na mnie ogromne wrażenie przysłowiowo: zatkało jak kakao. Do tego tyle refleksji, emocji... znowu zbaczam z kurusu.. noo więc czekam na Twoją opinię , spodoba Ci się😘💖

      Usuń
  4. Zdecydowanie coś dla mnie , a tu pech, zbieram na wesele i nie mogę jej kupić ! Biblioteko! Nadchodzę !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Cię skusiłam :) To teraz 3mam kciuki by była w bibliotece i czekam na Twoją opinię 😘

      Usuń
  5. Zainteresowałaś mnie :) Chętnie zerknę na nią, bo przypomina "Zabić drozda" tylko w wersji współczesnej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja totalnie zapomniałam o tym klasyku 😱 muszę go przeczytać !! . Ta książka wbija w fotel. Mnie pokroiła jak chleb krajalnica i zmiażdzyła jak dziadek do orzechów. Serio !! Cieszę się niezmiernie, że Cię nią zainteresowałam

      Usuń
  6. Mam na liście i na pewno będę czytać, ale kurcze, jakoś nie mogę z siebie wykrzesać zbyt wielkiego entuzjazmu. Co nie zmienia faktu, że i tak przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem o co Ci chodzi. Czasem też wolę doczekać jakiś czas by zabrać się na spokojnie za jakiś tytuł. Szczególnie kiedy jest o nim głośno. Dla przykładu nadal stoi mi 3 tom Dworów Maas , bo kurczę noo boję się :p ale wiem, że Wkońcu się przełamię i przeczytam :) Powiem tyle: będziesz zachwycona tą lekturą.

      Usuń
  7. Z jednej strony mam wrażenie, że to powielanie schematów, z drugiej zachwalasz i to bardzo... przyznam, że nie czuje entuzjazmu ale nie zaszkodzi zajrzeć jeśli będzie taka możliwość ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie czytałam książki, w której ktoś by podjął temat nadużywania władzy przez policje, co skutkowało śmiercią zatrzymanach. Po drugie jak wspomniałam autorka oparła fabułę na prawdziwych sprawach. I chyba właśnie to.wszystko spowodowało, że bardzo tzw weszła mi.ta książka do głowy i serca i to tak konkretnie ;)

      Usuń
    2. Tak jak wspomniałam to tylko moje wrażenie - taka pierwsza myśl. Człowiek zmienia zdanie i wyrabia opinie po kontakcie - cięzko inaczej, więc nie oceniam i dałabym jej szanse. Czasem człowiek zerknie i już wie, że to będzie świetne ;)

      Usuń
    3. Wiem kochana o co Ci chodzi 😘 Też prawda jest taka, że dużo powstaje teraz książek z motywem rasizmu. Jednak ta jest warta przeczytania, bo dotyczy spraw, które dzieją się ,, tu i teraz".

      Usuń
  8. Myślę, że i we mnie ta książka mogłaby wzbudzić sporo emocji. Już od jakiegoś czasu chcę ją przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak to masz gwarantowane, że potrafi rozbudzić w człowieku wiele skrajnych emocji. Bardzo się cieszę, że chcesz ją przeczytać , zobaczysz, że będziesz zachwycona 💖😘

      Usuń
  9. Lubie takie naładowane emocjami książki. Fajnie, że książka porusza taką tematykę. Myślę, że na pewno zasługuje na to by po nią sięgnąć. Ja mam ochotę! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana bardzo się cieszę, że masz na nią ochotę. Zobaczysz będziesz również jak ja zachwycona 😍💖

      Usuń
  10. Temat z pewnością wart zainteresowania, czytałam o tym wiele, a że rasistką nie jestem bardzo mnie on fascynuje, ale też i przeraża, bo zawsze jest jakaś przeciwwaga, coś za coś, tylko ile można poświęcić w imię spokoju, porządku społecznego? Ile warto oddać, i czy to coś da?
    Przyznam, że nie spodziewałam się takiej tematyki. książkę przeczytam na 100%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka zdecydowanie nadaje się właśnie na polemikę o rasizmie. Pokazuje przy tym iż żyjemy w świecie wydawać by się mogło cywilizowanym, a mimo to dochodzi ciągle do takich ,, incydentów". Cieszę się, że Cię do niej zachęciłam :)

      Usuń
  11. Myślę, że książka o takiej treści musi wywołać silne emocje. Na pewno po nią sięgnę :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się niezmiernie. Nie tylko jest emocjonalna, ale przede wszystkim refleksyjna...

      Usuń
  12. Zastanawiam się, czy książka nie jest przeładowana różnymi wątkami?
    Czy nie za dużo się w niej dzieje...Takie odniosłam wrażenie po Twojej recenzji.
    Ale warto wyrobić sobie własne zdanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydownie nie. Tu jest jeden główny wątek rasizm i związane z nim uprzedzenia i stereotypy, które tutaj doprowadziły do tragedii.

      Usuń
  13. Zapowiada się naprawdę interesująco. Wpisuję na listę książek do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  14. Rasizm to bardzo trudny temat. Mieszkam w kraju w którym mieszka bardzo dużo różnej narodowości. Ludzie o ludziach niestety nie miło się wypowiadają i czasami nie ma tu znaczenie kolor skóry. Wystarczy że jesteśmy z innego kraju i nawet biały dla białego jest rasistą. Książka musi być bardzo życiowa i ziekawa. Zainteresowałas mnie nią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest dokładnie tak jak mówisz. Stereotypy niestety zwyciężają z logiką. Myślę, że to problem, o którym się nie mówi, a wszyscy wiedzą, że istnieje. Cieszę się więc, że powstają takie powieści, które mówią o tym głośno.

      Usuń
  15. Kolejna świetnie zapowiadająca się książka. Recenzja super. Jak tylko mi się uda to na pewno sięgnę po tą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeśli tylko pojawi się w mojej bibliotece, z przyjemnością po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Po Twojej recenzji zaciekawiła mnie ta książka... zapisuję na liście "do przeczytania".

    OdpowiedzUsuń
  18. Kiedy mam wybór, sięgam po delikatniejsze tematy książkowe, z wiekiem robię się wysokowrażliwa... jest to jednak coś, co w przypływie chwili wzięłabym do ręki bo recenzja jest naprawdę fajnie napisana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem o czym piszesz. Już wystarczająco jest złego na świecie i dołujących rzeczy. jednak po tę pozycję na prawdo warto sięgnąć, w szczególności, że oparta jest na autentycznych wydarzeniach.

      Usuń
  19. Lektura warta uwagi. Zapamiętam na przyszłość. Takie pozycje traktujące o dyskryminacji zawsze wzbudzają duże emocje. I dobrze ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i mam nadzieję, że kiedyś po nią sięgniesz :)

      Usuń
  20. Ale jestem zachwycona recenzją i taką dobrą Twoja opinią, którą zawsze cenię, muszę ją zdobyć, choć martwi mnie to, że od poniedziałku muszę siedzieć w domu bo szkoła zamknięta i będę uczyć dzieci przez Internet, ale będę miała więcej czasu na czytanie. Chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana witaj w klubie. Ja też siedzę przy kompie i sprawdzam jak się dzieciaki mają i podrzucamy z koleżankami linki, zadania itd. Ta książka genialnie sprawdziła mi się od 6-8 właśnie kiedy rozmawialiśmy o tolerancji. Dlatego polecam Ci ją podwójnie ;)

      Usuń
  21. Kupiłaś mnie tą recenzją. Koniecznie muszę przeczytać. Szczególnie, że jest wstrząsające i wzbudza mnóstwo emocji. :) Świetna recenzja, jak zawsze <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kochana za miłe słowa. Czytaj, bo jest warta przeczytania. Skłania do refleksji na temat tolerancji, a właściwie jej braku, stereotypów, a przede wszystkim uprzedzeń.

      Usuń