niedziela, 10 marca 2019

BESTIA- PRZEDPREMIEROWA RECENZJA









Tytuł:  Bestia
Autor:  Peternelle van Arsdale
Ilość stron: 317
Wydawnictwo: Poradnia K
Okładka:  miękka

SŁOWA KLUCZE: Strach, baśń, przyjaźń, miłość, zbrodnie, nienawiść, zemsta

Bestia straszliwa jest
By skryć się przed jej mocą
Bramę zamknij, inaczej bowiem
Ani chybi dopadnie cię nocą
Fragment dawnej rymowanki str 7

KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

Pewnego razu, w pewnej wiosce na świat przychodzą bliźniaczki. W tym samym roku rozpoczyna się okres głodowej suszy. Mieszkańcy obwiniają za klęskę nieurodzaju nowo narodzone dzieci i wypędzają je wraz z matką do lasu. Lata później odczłowieczone bliźniaczki – pożeraczki dusz – powracają. Dręczone głodem uśmiercają niemal całe Gwenith, oszczędzając jedynie Alys i pozostałe dzieci. Pięćdziesięcioro ocalałych biorą pod swoją opiekę mieszkańcy sąsiedniej osady. Alys – dziewczyna o tajemniczym darze, którego nie może ujawnić, bo zostałaby nazwana czarownicą, jako jedyna nie obawia się pożeraczek dusz. Ciemny las ją wzywa. Tymczasem Starsi nakazują budowę drewnianego ogrodzenia, które ma ochronić Defaid przed potworami Bestii… Kiedy uderza katastrofa, Alys wyrusza w mroczną podróż, w której musi uratować swój świat. Podroż w najciemniejsze zakamarki lasu – i własnej duszy.

POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Posiadam egzemplarz przedpremierowy więc będzie się on różnił od finalnego. W jakim stopniu ? Tego nie wiem. Mój egzemplarz jest w matowej, miękkiej okładce. Brak skrzydełek. Bardzo klimatyczne zdjęcie przedstawiające las, a pośrodku.? No właśnie i tu już włącza się wyobraźnia czytelnika. Ja tu widzę kobietę ale nie chcę Ci niczego sugerować. Pozostawiam Tobie do rozszyfrowania. Kartki mam białe z bardzo przyjemną czcionką. Książka podzielona jest na 4 części, a każda z nich posiada własne rozdziały. Całość oceniam na : 5





OPINIA: Książka ,, Bestia”  już na samym początku zauroczyła mnie klimatyczną okładką. Nie wiedziałam czego się po niej spodziewać ? Horroru, thrillera  , jednak to co otrzymałam, przerosło me oczekiwania. O czym mowa? Zaraz Ci wszystko wyjaśnię.

 Mamy do czynienia tutaj z 3 głównymi postaciami. Alys, Angelica i Benedicta to dziewczynki, które dzieli wiele, a łączy jeszcze więcej. Na samym początku poznajemy bliźniaczki Angelicę i Benedictę, które za sprawą zabobonów  i dziwnych lęków mieszkańców wioski zostają wraz z matką wygnane do lasu. Ich ojciec jak możesz sobie wyobrazić wiedzie spokojne wręcz sielskie życie i zapomina o swej wygnanej rodzinie. Dziewczynki wychowywane w dzikim lesie odbiegają  nie tylko wyglądem ale i zachowaniem od swych rówieśników. Wychowane przez las i umocnione chęcią zemsty za wyrządzone  im krzywdy, mszczą się na mieszkańcach okolicznych wiosek.  Nazywane pożeraczkami dusz, zabijają bez litości każdego kto im stanie na drodze. Wiecznie nienasycone i zawsze pozbawione litości, obrastają do rangi legendy lub bajki, którą dorośli opowiadają swym dzieciom ku przestrodze. Czytelnik z jednej strony rozumie postępowanie dziewczynek.  Mają żal i uraz do mieszkańców, którzy przyczynili się do ich sytuacji, wszelkich niedogodności, a przede wszystkim ciepła rodzinnego domu. Jednak z drugiej strony nie rozumiałam, dlaczego zabijały również dzieci, wszak do dorosłych miały uraz- trauma  ale co takiego zrobiły im te niewiniątka ?

 Alys poznajemy w wieku 7 lat, kiedy to pożeraczki zabiły jej rodziców, a ją oszczędziły. Osierocona dziewczynka, która cudem  przetrwała te bliskie spotkanie z potworami, sieje lęk i nieufność. Uratowana przez wędrowca Pawla trafia do bardzo despotycznej wioski, którą rządzi Najwyższy Starzec. I właśnie tutaj Alys przeżyje najgorsze piekło. I choć nie obawia się pożeraczek to nie wie jeszcze, że będzie musiała zmierzyć się z gorszymi potworami. Jestem zachwycona kreacjami wszystkich trzech dziewczynek. Jednak ze względu na to, że więcej jest w książce Alys to właśnie ją polubiłam i kibicowałam jej w jej jakże przerażającej historii.

Jestem oczarowana tą powieścią i muszę Ci powiedzieć, że to moja kolejna książka w tym roku, która sprawiła, że szczęka i kapcie mi opadły. I choć mogą Ci się zaraz moje słowa wydać przekoloryzowane to musisz mi uwierzyć. Pani Arsdale to współcześni bracia Grimm. Tak, właśnie włożyłam ją do tej miski, bo muszę przyznać ostatni raz taką baśń, która zmroziła mi usta i całą krew były właśnie baśnie braci Grimm, które pamiętam czytałam z fascynacją i lękiem. Ta powieść właśnie jest taką Grimmowską baśnią, pełną brutalności, lęku, zła oraz wspaniałego morału. Autorka wspaniale porusza wiele problemów takich jak zabobony, wykorzystywanie dzieci, władza, religia, wszystko to zostało przykryte pod pierzynką lekkiej i słodkiej bitej śmietany jaką jest owa baśniowość. Mamy bowiem do czynienia nie z magią, a z postaciami, wyjętymi z naszych najgorszych koszmarów. Z zapartym tchem czytałam tę powieść, nie mogąc się od niej oderwać. Jej oryginalność i uniwersalność, sprawiły, że nie potrafię Ci powiedzieć, dla kogo ona jest skierowana, bowiem tu każdy fan danego gatunku znajdzie coś dla siebie.



CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

Książka ,, Bestia” dla mnie jest to fenomenalna pozycja, która sprawiła, że poczułam się, jak odkrywca skarbu. I nie boję się głośno powiedzieć, że Pani Arsdale to Grimmowie w spódnicy, którzy chyba odrodzili się w ciele autorki i zaczynają tworzyć fenomenalne krwawe, straszne i bardzo klimatyczne baśnie, bo właśnie ta powieść taka jest.  Przepiękne opisy, które czyta się z lekkością i ta baśniowość sprawiły, że pokochałam tę powieść z całego serca. Dawno nie czytałam tak oryginalnej historii. Uważam że ,, Bestia” to arcydzieło. Wspaniała współczesna baśń, która nie jest retelingiem. Jej klimat, historia cały czas trzymały mnie w napięciu i strachu. Tytułowa Bestia nie jest oczywistą postacią, bowiem można ją różnorako interpretować kim tak naprawdę jest. Autorka wydobyła na światło dzienne nasze koszmary, które co noc nawiedzają nas we snach i ubrała je w przepiękne słowa.  Jestem zakochana i oczarowana tą powieścią. Polecam Ci ją z całego serca. Musisz ją przeczytać.

KOMU POLECAM?  Wszystkim bez wyjątku

💖Za egzemplarz i  podróż po baśniowej krainie dziękuję wydawnictwu 💖 :




35 komentarzy:

  1. Brzmi ciekawie ;) może kiedyś się za nią zabiorę ;p ale ciężko z czasem ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem o czym mówisz ;) ale koniecznie musisz ją przeczytać ! Będziesz zadowolony, uwierz mi

      Usuń
  2. Zainteresował mnie ten motyw pożerania dusz, chyba sięgnę po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, bo jest genialna. Oj tak mnie też to bardzo zaskoczyło i jeśli można powiedzieć, to spodobał mi się ten motyw. Coś innego ;)

      Usuń
  3. Chyba się nie skuszę, bo to nie moje klimaty ;). Nie lubię takich fantastycznych lektur, baśni też nie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiem. Musiałabym przeczytać fragment. W tej chwili mam mieszane uczucia - baśnie lubię ale te klasyczne i tradycyjne, tutaj trochę się obawiam zwłaszcza ze wspomniałaś o horrorze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz baśnie braci Grimm to koniecznie musisz przeczytać. One też według mnie ( przynajmniej niektóre z nich podchodziły pod horror. Obcinanie nóg i te sprawy )

      Usuń
    2. Lubię baśnie i to bardzo ale to ten rodzaj literatury na który musi przyjść ochota - jak to mówię - odpowiedni czas ;)

      Usuń
    3. To jak przyjdzie Ci ochota, to polecam z całego serduszka tę powieść 😘

      Usuń
    4. O ile będzie dostępna w mojej bibliotece i po zajrzeniu do niej, przeczytaniu fragmentu wzbudzi moją ciekawość ;)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Kochana bardzo się cieszę, że Cię skusiłam. Zobaczysz sama jak fenomenalna jest ta książka 💖

      Usuń
  6. Koniecznie będę musiała przeczytać! Zachęciłaś mnie i to bardzo :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana jest to miód na me uszy i oczy. To genialna książka, która zaskakuje na każdym poziomie :) Tu jest tylko i wyłącznie wysokie C

      Usuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, a bardzo zaintrygowała mnie jej opis i Twoja opinia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się kochana, bo to genialna książka, dla której warto poświęcić swój czas 😘

      Usuń
  8. Ok! Namówiłaś mnie. Muszę przeczytać! 💗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się kochana. Będziesz równie zachwycona jak ja 💖

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Ta okładka jest cudowna 😍 cieszę się, że chcesz dać jej szansę. Nie pożałujesz ani minuty z nią spędzonej :)

      Usuń
  10. Bardzo skrupulatna recenzja👍

    OdpowiedzUsuń
  11. No i teraz cholera mnie bierze, że przegapiłam ją na czytampierwszy.pl :/ A coś mi mówiło, żeby zamówić, ale oczywiście nie, musiałam zignorować moją czytelnicza intuicję...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żałuj kochana, żałuj, bo jest czego. Oo ja już z tego portalu daaaawno nic nie brałam. Bo albo już nie było książki, albo niebotyczna liczba tych punktów była za egzemplarz. W ogóle z początku było super, a teraz to taki wyścig szczurów się zrobił :(

      Usuń
  12. Zastanawiałam się, czy jej nie zamówić, ale stwierdziłam, że będzie ona bardziej na młodszych czytelników. Teraz żałuje... ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kochana to baśń dla dorosłych/ młodzieży. Chociaż oryginalne baśnie braci Grimm też były krwawe , a jednak dorośli czytali je dzieciom 🤔 Ale może nie wchodźmy w wychowanie w dawnych czasach. Na obecne standardy to baśń dla starszych :) I jest zarąbista, polecam czytać nocą ( lepsze efekty ;) )

      Usuń
  13. Lektura jeszcze przede mną, też do końca nie wiem czego się spodziewać:)
    https://slonecznastronazycia.blog/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zostaniesz pozytywne zaskoczona :) To wspaniała historia, która pozostaje na długo w umyśle czytelnika. Obiecuję, że po lekturze będziesz zachwycona warsztatem autorki 💖 Bardzo Ci dziękuję za odwiedziny i komentarz 😘

      Usuń
  14. Aż mam ochotę po nią sięgnąć! 😍😍😍😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Cię skusiłam na tę pozycję, bo jest fenomenalna ! 💖😍😘

      Usuń