wtorek, 30 lipca 2019

ZJAZD ABSOLWENTÓW- PRZEDPREMIEROWA RECENZJA







Tytuł: Zjazd Absolwentów
Autor:  Guillaume Musso
Ilość stron: 319
Wydawnictwo: Albatros
Okładka:  miękka

SŁOWA KLUCZE:  przyjaciele, tajemnica, przeszłość, zaginiona dziewczyna, zagadka, psychologia, miłość, zemsta.

,, Kto rządzi przeszłością, w jego rękach jest przyszłość”  
                                                                                         G. Orwell




KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

Riwiera Francuska – zima 1992 r.
W mroźną noc, gdy kampus liceum zostaje sparaliżowany przez burzę śnieżną, 19-letnia Vinca Rockwell, jedna z najzdolniejszych uczennic w szkole, ucieka z nauczycielem filozofii, z którym ma potajemny romans. Dla nastoletniej dziewczyny miłość oznacza wszystko albo nic. Nikt już nigdy jej nie zobaczy.

Riwiera Francuska – wiosna 2017 r.
Kiedyś nierozłączni Fanny, Thomas i Maxime – najlepsi przyjaciele Vincy – nie kontaktowali się ze sobą od czasów szkolnych. Spotykają się dopiero na zjeździe absolwentów. Dwadzieścia pięć lat wcześniej, w strasznych okolicznościach, cała trójka uwikłana została w morderstwo popełnione w sali gimnastycznej. Teraz budynek ma zostać rozebrany, a na jego miejscu rozpocznie się budowa. I nic już nie stanie na przeszkodzie, by prawda wyszła na jaw.


POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Posiadam egzemplarz promocyjny więc może się on nieznacznie różnić od finalnego.
Książka jest formatu A5 czyli standard. Okładka jest matowa i miła w dotyku, posiada skrzydełka. Na szczęście nie zostawia odcisków palców. Utrzymana jest w kolorystyce granatu, pomarańczu i turkusu. Na okładce widzimy szkolny korytarz ze szafkami uczniowskimi, który prowadzi do jakieś sali.  Ogólnie już wyczuwa się pewien niepokój, patrząc na okładkę. Białe napisy są bardzo czytelne i duże.  W środku znajdziemy przypisy od autora czyli co jest fikcją, a co prawdą ( to już mnie zafascynowało) ? oraz spis treści. Rozdziały zatytułowane, a każdy podrozdział jest ponumerowany. Kartki są koloru beżowego, a czcionka bardzo przyjemna dla oka. Dodatkowo na samym początku mamy genialną mapkę szkoły, co już mnie kupiło, bo nie ukrywam często podczas lektury do niej wracałam by przeanalizować pewne kwestie. Całość wydania oceniam na : 5+




OPINIA: Książka ,, Zjazd absolwentów” trafiła do mnie szczęśliwym trafem. Wydawnictwo bowiem ogłosiło ,, konkurs” nabór i z pośród wszystkich zgłoszeń wybrało o ile się nie mylę 30 szczęśliwców. Muszę Ci powiedzieć, że wysłałam swoje zgłoszenie bez jakiejś nadziei na to, że mi się uda. W końcu taki mały bojownik zamknięty w akwarium nie może równać się z rekinem pływającym po oceanach i morzach. Stąd też było moje ogromne zaskoczenie i przede wszystkim radość, że się udało i mogę opowiedzieć Ci o tej książce. Czyli malutki bojowniczek dał radę ;) To też wspaniała lekcja, że warto próbować swoich sił i nie poddawać się. Walczyć do końca ile sił nam starczy.. No dobra koniec tej przydługiej refleksji, wracajmy do właściwej miski gdzie czeka na nas konkretny tytuł.

Więc  zacznę od tego, że to moje pierwsze spotkanie z autorem więc totalnie nie miałam pojęcia czego mogę się po nim spodziewać. Wiem, że jego książki mają wielu fanów i zachwalają oni sobie jego twórczość. Kiedy przeczytałam opis tej książki stwierdziłam : O przenajsłodszy kisielu to musi być genialna książka. Wszak porównywana jest do innych bardzo mocnych bestselerów. No więc pełna ekscytacji i motyli latających mi w brzuchu, zostałam wciągnięta do tej historii. Czy podobała mi się, a może okazała się być totalnym rozczarowaniem?  Czy warto ją schrupać? Jeśli Cię zaciekawiłam to weź coś zimnego do picia w dłoń, siadaj i słuchaj.

  Wyobraź sobie, że jesteś uczniem ostatniej klasy liceum. Z jednej strony cieszysz się, że kończysz ten etap edukacji, z drugiej wiesz doskonale, że najlepsze lata Twojego życia dobiegają końca. Twoja paczka najlepszych przyjaciół z czasem się rozkruszy i pozostaną tylko zdjęcia i wspomnienia. Jednak wiesz, że do tego czasu masz jeszcze wiele wspaniały chwil do przeżycia więc postanawiasz zrobić wszystko, by ten rok był niezapomniany.

  Po latach wracasz do tej szkoły już jako absolwent. Duchy przeszłości wiszą nad Twoją głową, przypominając Ci wydarzenia z przed kilkunastu lat. Więc kiedy wchodzisz wystrojona/y na tzw znane śmieci to odkrywasz, że demony przeszłości nigdy nie umierają, a powracają w najmniej odpowiednim momencie…

Zanim przejdę do przybliżenia Ci bohaterów, pragnę zaznaczyć, że ta powieść biegnie dwutorowo. Mamy rok 2017 czyli obecny oraz 1992 czasy przeszłe. Postaram się więc jak najsprawniej opisać Ci postaci, które tworzą trzon tej historii.



Pierwszą z nich i to tą najważniejszą jest  Vinca Rockwell. To dziewczyna, która uwielbia adrenalinę i pragnie korzystać z uroków życia ile się da. Często łamała więc ona reguły po to, by osiągnąć swój zamierzony cel. I choć wszystkim jej przyjaciołom wydawało się, że znali ją bardzo dobrze, to tak naprawdę nie wiedzieli oni o niej nic. Przebiegła kokietka, za którą szaleli nie tylko nastolatkowie ale i mężczyźni. Miała ona o wiele więcej sekretów niż by się komukolwiek mogło wydać. Co się więc stało tak naprawdę z dziewczyną w 1992 rok ? Czy gdzieś przez te wszystkie lata ukrywa się ze zmienioną tożsamością? a może nie żyje, a jej zwłoki tylko czekają na ich odkrycie, by prawda ujrzała światło dzienne ?

Thomas Degalais , Maxim oraz Fanny byli najlepszymi przyjaciółmi. Kiedy do ich paczki dołączyła Vinka, wszystko się diametralnie zmieniło. Ich nierozłączny team zaczynał kruszeć. Kiedy więc dziewczyna znika w tajemniczych okolicznościach, nic już nie jest takie samo. Po 25 latach tych troje ponownie spotyka się na zjeździe absolwenckim, jest już wiadome, że jedno z nich wie co się stało z Vinką, a pozostała dwójka skrywa mroczny sekret, który odmieni życie ich całej trójki na zawsze. Jednak, czy informacje które skrywają przez te wszystkie lata są prawdziwe? A może zostali sprytnie oszukani przez prawdziwego sprawcę?

Thomas jest naszym narratorem, przewodnikiem po całej tej historii. To właśnie z jego perspektywy poznajemy wszystkie okoliczności, jakie dzieją się teraz oraz kiedyś. Od samego początku czytelnik wie, jakie widma przeszłości prześladują go i nie dają mu spać po nocach. Mimo wszystko czujemy do niego sympatię i muszę przyznać, że jest bardzo ciekawą postacią, która do samego końca zaskoczy Cię swym zachowaniem. Nieprzewidywalność- to słowo idealnie opisuje tę postać.

Maxim według mnie z tej całej czwórki jest najbardziej  mniej barwną postacią. Nie wniosła ona według mnie żadnej pompatycznej informacji. Po prostu był jako taki towarzysz bólu i cierpienia wszystkich, choć sam popełnił grzech to wydawać by się mogło, że miał to gdzieś i nie zrobiło to na nim jakiegoś wrażenia. Ot co zdarzyło się łuupsik sorki.. idziemy dalej.

Fanny od zawsze kochała się w Thomasie, jednak kiedy w ich paczce pojawiła się Vinka, jej pozycja uległa zmianie. Pozostała już na zawsze jego przyjaciółką, tak jak Vinka dla Thomasa. Ten trójkąt  wzajemnej adoracji mógłby się wydawać nudny, przewidywalny, jednak autor w genialny sposób ukazuje, jak niespełniona miłość może prowadzić do konfliktu, a to już jest tylko jeden krok do katastrofy. To kolejna bohaterka, która zaskakuje czytelnika swoimi przemianami, jakie w niej pozachodziły od feralnego zniknięcia dziewczyny.  Jestem jej kreacją tak samo zachwycona jak i Thomasa.



Bardzo podobało mi się w jaki sposób autor bawi się czytelnikiem. Kiedy już wydaje Ci się  , że wiesz co się tak naprawdę wydarzyło, wkracza kolejna historia i osoba, która mogła przyczynić się do zaginięcia dziewczyny. Co się tak naprawdę wydarzyło? Tego dowiesz się już z lektury, która do samego końca trzyma czytelnika w niepewności. Genialnie poprowadzona historia, która mimo iż biegnie dwutorowo, to jest ona zaznaczona w rozdziale, dzięki czemu wiemy kiedy co miało miejsce. O zagubieniu w czasie nie ma mowy, wręcz czytelnik ma wgląd do całej sprawy. Nuda? a co to takiego ? W tej książce czuć niepewność, lęk o bohaterów oraz niecierpliwość, bowiem chcemy jak najszybciej rozwikłać tę sprawę. Okazuje się jednak, ze supełek był zawiązany bardzo mocno i nie tak łatwo dojść do sedna sprawy.


CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

Nie spodziewałam, że tak bardzo przypadnie mi do gustu ta powieść. Po raz pierwszy spotykam się z twórczością Pana Musso i muszę przyznać, że było to przepyszne spotkanie. Ta książka jest, jak brownie, chrupiące z wylewającą się płynną czekoladą, która otula nas swym nieziemskim aromatem i niezapomnianym smakiem. Tutaj wszystko jest dopieszczone. Wspaniale wykreowani bohaterowie, którzy co rusz zaskakują czytelnika sekretami, które skrywali na dnie szafy, a teraz się z niej wysypały i cuż teraz trzeba się przyznać : Tak miałam/ łem gacie w słonie.  Tu nie ma niewinnych, tu każdy ma na sumieniu jakiś grzech. Moimi ulubieńcami zostali Thomas oraz Fanny, którzy co rusz zaskakują czytelnika. Co jest także na plus, widzimy, jak jedno zdarzenie wpłynęło na przyszłe życie bohaterów i jak ich odmieniło.  Jestem oczarowana piórem autora. Lekkie, a zarazem przepełnione tyloma emocjami, które powodują, że z tych nerwów obgryzasz talerzyk. Co chwilę mówiłam : ja Cię piórkuję co ?! Jak to! Fenomenalna zabawa w kotka i myszkę. Tu nic nie jest takie, jakie wydaje się na początku. Fabuła trzyma w napięciu do ostatniej strony, a plot twistów już nie zliczę, bo jest ich dużo. Wszak mamy wgląd w przeszłość jak i czasy teraźniejsze. Powiedziałabym, że jest tu uknuta idealna intryga i przestępstwo, które może być uznane za perfekcyjne, jak wykonanie sztuczki przez iluzjonistę. Kryminał, thriller, psychologia tak mocno są tutaj ze sobą połączone, że tworzą idealne trio, które powoduje, że czytelnik może tylko szukać roztopionego loda na podłodze, dzierżąc w dłoni drewniany patyczek z wrażenia.  Genialna, fenomenalna, zaskakująca, a przede wszystkim nieprzewidywalna.Czytaj, bo jest warta grzechu, jakim jest jej schrupanie.

KOMU POLECAM?  Osobą które uwielbiają thriller psychologiczny, kryminał  i inteligentne powieści, które zostają z nami na długi czas.

💖 Za egzemplarz  i niezapomniane umysłowe doznania dziękuję z całego serca wydawnictwu to było dla mnie ogromne wyróżnienie 💖:



52 komentarze:

  1. Gratuluje przedpremierowej recenzji. JUż trochę poczytałam o tej książce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kochana. No i co o niej sądzisz ? :)

      Usuń
    2. Myślę, że warto zajrzeć :)

      Usuń
    3. Też tak uważam. Powinna Ci się spodobać. Trzyma w napięciu do samego końca :)

      Usuń
    4. I to jest ważne!!! Jak nie odgadnę zakończenia będzie super :D

      Usuń
    5. Nie dasz rady odgadnąć :) No chyba, że przeczytasz ostatnie 5 stron :P ale to i tak nie będziesz wiedziała o co chodzi :)

      Usuń
    6. Nie to nie będzie zabawy xD
      Ciekawe czy nie będę w stanie.. z Christie dawałam sobie radę ;D

      Usuń
    7. Tak ale Agatka jest przewidywalna ;) aczkolwiek uwielbiam jej kryminały i złego słowa nie powiem. Mimo iż się wie kto , to i tak się jej historie czyta do końca z zapartym tchem. Taka prawda ;)

      Usuń
    8. Agatka jest przyjemna i dobrze się ją czyta... a to też inne lata i jakby nie było klasyka do której miło się wraca a bohaterów lubi się :) Prawda? :D

      Usuń
    9. A którego detektywa Agatki lubisz najbardziej? Ja pana P.

      Usuń
    10. Ja pani jeszcze nie czytałam i jakoś nie mogę się do tego zabrać :P

      Usuń
    11. Jakoś tak wyszło ale przyjdzie jeszcze czas :)

      Usuń
    12. Musisz nadrobić, bo to taka seria lekkich kryminałów, która wciąga, mimo, że pewne rzeczy są do przewidzenia, ale i tak wspaniale się je czyta :) Ja połykałam po 3 książki na dzień i ten ból kiedy czytałam już ostatnią książkę, nie do opisania ;(

      Usuń
    13. No pewnei. Mam je w planach ale wszystko w swoi mczasie :) Obecnie szukam książek polskich autorów z jakimś środkiem lokomocji na okładce - do wyzwnaia :D

      Usuń
    14. Co to za wyzwanie ? Kurczę jak zwykle omijają mnie fajne akcje :)

      Usuń
    15. Olimpiada Czytelnicza ^_^

      Usuń
    16. Słyszałam, ze w każdej chwili można wziąć udział :)

      Usuń
  2. Czytałam kiedyś jakąś książkę autora i bardzo mi się podobała. Tę również mam w planach. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja właśnie słyszałam,same dobre opinie o jego twórczości więc tym bardziej była jej ciekawa. Teraz muszę koniecznie nadrobić jego inne powieści :)

      ,, Zjazd absolwentów" jest genialny nie spodziewałam się aż tak znakomitej i przepysznej lektury. Spodoba Ci się , zobaczysz :*

      Usuń
  3. Super, że udało Ci się ją wygrać! Ja na pewno ją przeczytam, bo już jakiś czas temu trafiłam na kilka pozytywnych opinii ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kochana, ja długo jeszcze nie wierzyłam, że wybrali mój skromny blog. Dlatego warto czasem zawalczyć nawet z tzw grubymi rybami ;)

      Książka jest przeboska, jak już sobie coś tam poukładałam, to autor hop kopnął w moją teorię, a ta rozbiła się w drobny mak. I od nowa ją snujesz. Jestem baaardzo pozytywnie zaskoczona i muszę teraz nadrobić jego twórczość :)

      Usuń
  4. Estupendo post! Es un placer leerte! Feliz noche! ♡♡♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muchas gracias por sus amables palabras y visitas. 😘💖

      Usuń
  5. Bardzo chciałabym mieć możliwe przeczytania tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana ja szukam do teraz mojej szczęki po tej książce. Będzie Ci się podobać, bo ... ludzka natura jest tu wspaniale przedstawiona. Nie spodziewałam się, że aż tak bardzo wywrze na mnie tyle emocji oraz myśli. Byś mnie widziała na leżaku, jak głośno komentowałam i przeżywałam 😂😂 Komedia z książką .

      Usuń
  6. Very interesting thriller novel.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I'm glad to hear such words. Read, because its worth it :*

      Usuń
  7. Zastanawiałam się, czy przeczytać, ale ta recenzja mnie ostatecznie przekonała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Sabinko, że Cię przekonałam. Zobaczysz nie pożałujesz tej decyzji. Jest to książka, która potrafi wprowadzić czytelnika w maliny i to niejednokrotnie ;)

      Usuń
  8. Miałam okazję zapoznać się z jedną tylko ksiązką autora, ale wrażenia z lektury miałam pozytywne. Jednak czułam się trochę zagubiona, bo Pan Musso ma bardzo specyficzny styl, na który nie byłam przygotowana. Teraz już mniej więcej wiem czego się spodziewać, więc jeśli mówisz, że warto, to ja Ci wierzę i będę szukać wolnego miejsca w czytelniczym kalendarzu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana powiem Ci, że to moje pierwsze spotkanie i w tej pozycji ( nie mam pojęcia jak w innych) nie ma mowy o zagubieniu się. Styl był tu prosty mimo zawiłości wynikających z zagadki, a przy tym tak wciągający i wywołujący lęk, niepewność, że serio jestem pod wrażeniem. Szukaj wolnego terminu, bo się nie zawiedziesz. Jest wciągająca, a przede wszystkim trzyma w napięciu do samego końca.

      Właśnie nie mam pojęcia, którą teraz przeczytać jego pozycję. Boję się, że po tej książce jego pozostałe pozyje to będzie linia pochyła niczym zjeżdżalnia :(

      Usuń
  9. Znam sutora i przyznam szczerze,ze totalnie mnie Twoja recenzja pochłonęła. Bardzo lubię ttakie książki więc chętnei po nią sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej bardzo mi miło Karolino :* Oo, a polecasz jakąś inną książkę tego autora, która jest warta przeczytania? , bo widzę, że trochę ich ma :)

      Usuń
    2. Mam w swojej kolekcji Central Park- polecała mi koleżanka i czeka u mnie w kolejce, ale zapowiada się faktycznie super- para nieznajomych budzi sie przykłuta kajdankami w parku. :-)
      cieplutko pozdrawiam

      Usuń
    3. Kurczę to już brzmi genialnie 😍 już wiem kogo będę szukać po antykwariatach i koszach w marketach w szczególności tego tytułu. Dziękuję kochana serdecznie za podrzucenie tytułu 😘💖

      Usuń
  10. You have a wonderful blog! The topics you write about are very close to me. Thank you for sharing your thoughts!

    I follow you through GFC! If you want, go to my blog :)

    MY NEW POST ♥♥♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks my Dear :* I glad to heare that you liked my blog. I hope that you come back to me soon :*

      Usuń
  11. Ja jestem fanką twórczości pana Musso, więc mnie do tej książki nie trzeba było namawiać ;). Właśnie ją skończyłam i jestem bardzo zadowolona z tej lektury ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OO to po jaką teraz mam sięgnąć jego powieść ? Polecisz mi coś ?

      Cieszę się, że Tobie również się bardzo spodobała ta powieść. W ogóle myślę, że ta pozycja spodoba się większości. Nie ma się do czego przyczepić :)

      Usuń
  12. Słyszałam już kilka dobrych opinii o tej książce. Chyba czas na nią zapolować w księgarni! Dzięki za dobrą recenzję!
    Zapraszam do mnie bluue-butterfly.blogspot.com
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana polecam z całego serduszka. Jest moc, emocje, wciągająca fabuła i wspaniali bohaterowie. Nic dodać, nic ująć.

      Dziękuję Ci serdecznie za odwiedziny i komentarz 😘💖

      Usuń
  13. Nie czytałam jeszcze nic tego autora, ale po twojej recenzji - która jest genialna *o* - na pewno przejdę się do księgarni po tę książkę.
    Jestem mega ciekawa wykreowanych bohaterów oraz relacji, które ich łączą. No dobra, rozwiązania zagadki trochę też.. :D

    Gratuluję przedpremierowej recenzji!
    Pozdrawiam cieplutko ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olcia, bardzo Ci dziękuję za tak miłe słowa :* Już Ci zazdroszczę tego wiesz, poznawania tej fascynującej historii, która nie jednego już pewnie wpędziła w maliny. Będziesz zadowolona z zakupu. Jestem tego w 100% pewna ;)

      Usuń
  14. czytałam już jedna powieść tego autora i podobała mi się :) było w niej dużo akcji i zaskakujące zakończenie :) dlatego z wielką przyjemnością sięgnę i po "Zjazd absolwentów" bo po fabule książki czuję, że trafi ona w moje gusta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak zdecydowanie w tej kwestii zgadzam się z Tobą. To Twoje klimaty i wiem, że będziesz zachwycona :)

      No ja właśnie muszę nadrobić jego inne powieści, by się przekonać, czy pozostałe jego książki są tak samo pyszne, jak ta :)

      Usuń
  15. Nie znam autora, ale książka zbiera tak pozytywne recenzje, że z wielką chęcią ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam kochana. Ja też go wcześniej nie znałam, ale po tej wspaniałej książce muszę to zmienić i nadrobić wcześniejsze jego powieści :)

      Usuń
  16. Mam na liście tę książkę 😊 Chyba też się nie zawiodę, bo słyszałam same pozytywy
    Pozdrawiam
    subjektiv-buch.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie :) uważam że ta książka jest idealna pod każdym względem więc mało komu nie przypadnie ona do gustu.

      Usuń
  17. też udało mi się niespodziewanie załapać na egzemplarz przedpremierowy i też to było moje pierwsze spotkanie z autorem :) Udane, klimat powieści mnie oczarował, na pewno chcę więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam tak ,, odkrywać" autorów, którzy potem trafiają do moich ulubieńców. Po tej książce chcę teraz więcej przeczytać jego książek :)

      Cieszę się, że i Tobie udało się uzyskać egzemplarz. Szczególnie człowiek czuje się doceniony, kiedy właśnie takie wydawnictwo zauważa Cię wśród tłumu osobliwców ;)

      Usuń