sobota, 29 czerwca 2019

ZNIKAJĄCY STOPIEŃ









Tytuł: Znikający stopień
Autor: Maureen Johnson
Ilość stron: 394
Seria: Truly Devious
Wydawnictwo: Poradnia K
Okładka:  miękka

SŁOWA KLUCZE: Śledztwo, młodzież, zaginieni, zagadki, dedukcja, sprawa sprzed kilkudziesięciu lat, przyjaźń, miłość

,, Może podobnie jest z planowaniem morderstwa. Człowiek wdaje się w podejrzane interesy z samym sobą, a nie mogąc się z nich już wywikłać, robi jeden odwracalny.”  Str 144

KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

Największym pragnieniem Stevie Bell jest rozwiązanie zagadki kryminalnej z przeszłości: w 1936 roku zaginęły żona i córka Alberta Ellinghama, a jedynym śladem w sprawie był tajemniczy list-zagadka od Nieodgadnionego. Stevie, uczennica pierwszego roku Akademii Ellinghama, zamiast odpowiedzi znajduje kolegę z roku – martwego. Przejęci rodzice zabierają ją do domu.

W drugim tomie Stevie powraca do Vermontu – za namową znienawidzonego Edwarda Kinga. Polityk jest w trakcie kampanii prezydenckiej i nie na rękę są mu wybryki syna, Davida. King proponuje układ: Stevie będzie kontynuować naukę, a w zamian dopilnuje, żeby David, z którym łączy ją coś więcej niż tylko znajomość, nie sprawiał problemów.

Stawka jest jednak znacznie wyższa. Kim jest morderca? Jakie znaczenie ma zagadka pozostawiona przed laty przez Alberta Ellinghama? Co kryje się w sprawie Nieodgadnionego? Zdarzenia sprzed dziesięcioleci mają wpływ na to, co dzieje się tu i teraz…


POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Książka  oprawiona jest w miękką, matową okładkę, która posiada odstające napisy i matowe wykończenie.  Utrzymana jest w kolorystyce borda, czerwieni, bieli oraz niebieskich napisów. Motywem na froncie są schody, które występują także i w środku. Kartki są koloru beżowego, a czcionka bardzo przyjemna dla oka. Rozdziały są ponumerowane i okraszone obrazkiem schodów.  Dodatkowo są umieszczone przypisy które wyjaśnią Ci parę rzeczy. Książka posiada skrzydełka  i jest średnio gruba. Jej wymiary są standardowe tzn A5.  Ogólnie książka prezentuje się na 5+



OPINIA: Książka ,, Znikający stopień” to ciąg dalszy losów Stevie Bell i jej pragnienie rozwiązania sprawy z przeszłości.  Nie ukrywam, że byłam pierwszym tomem ,,  Nieodgadniony ” zachwycona, dlatego zadaję sobie pytanie: czy ten tom będzie równie ciekawy, zaskakujący i wciągający jak jej poprzednik ? Jeśli jesteś tak samo ciekaw/a jak ja, to usiądź wygodnie, weź sobie coś do picia, czy jedzenia i słuchaj.


   Stevie Bell po ostatnich wydarzeniach, jakie miały miejsce w Akademii, została zabrana przez rodziców do jej domu. Jak możesz się domyślić, dziewczyna jest załamana i nie ma się co tu dziwić. Robiła to co uwielbiała, ba była w tym fachu wspierana przez nauczycieli, a tu nagle w najlepszym momencie dziewczyna może się pożegnać z prowadzenia śledztwa, a to za sprawą jej rodziców.  Jednak okazja na szybki powrót okazuje się  być tuż za rogiem. Jedyne co Stevie musi zrobić, to połknąć śmierdzącą rybę w postaci swego znienawidzonego senatora Kinga, który proponuje jej układ. Wróci do akademii, będzie mogła dalej prowadzić śledztwo, pod warunkiem, że będzie pilnować Davida, aby ten nie robił głupot. Dziewczyna jest inteligentna więc szybko zgadza się na owy warunek. Kiedy tylko pojawia się w szkole, widzimy, że jest w swoim żywiole. Od razu zabiera się do roboty.


  Uwielbiam tę bohaterkę, jest po prostu kwintesencją wszystkich detektywów z tzw klasycznego angielskiego kryminału. Używa ona bowiem metod dedukcji jak Sherlock Holmes,  niczym Panna Marple rozmawia, zaprzyjaźnia się  z innymi, wyciągając od nich ważne informacje.  Ma cel i stara się go osiągnąć za wszelką cenę. Odważna, rezolutna, a przede wszystkim bardzo sympatyczna, skradnie Twoje serce.

Prócz znanych nam postaci z poprzedniego tomu, pojawiają się nowi bohaterowie, którzy rzucają świeżym, prosto z lodówki arbuzem, dostarczając nowych informacji.

Francis Cane to dziewczyna, która należy do pierwszej grupy uczniów, która uczyła się w Akademii. Bogata panna ma się tu nauczyć szacunku, kultury, a przede wszystkim odpowiedniego traktowania  biednich. Jest osobą sprytną, to ona odkrywa tajemne przejścia oraz zaginięcie koleżanki. Uwielbia adrenalinę i można powiedzieć, że ma zalążki do zostania piromanem. Bohaterka ta wzbudza w czytelniku mieszane uczucia, ale to dobrze, bo lubię takie nieoczywiste postacie i mam nadzieję, że Ty też.

Edward Davenport to zadufany, rozpieszczony chłopak Francis. Uwielbia poezję i jest wpatrzony w swoją dziewczynę. Tworzą razem bardzo wybuchową parę, która wzbudzała w tamtych czasach wielkie zainteresowanie.

Nate, Janelle oraz David to przyjaciele Stevie, którzy pomagają jej rozwikłać zagadkę z przeszłości o Nieodgadnionym, jak i tajemnicze zniknięcie ich koleżanki Elli.



  Co do fabuły muszę Ci powiedzieć, że płynie wolniej niż w pierwszym tomie. Są jakieś zagadki, nowe tropy, jednak w porównaniu do 1 części jest ich o wiele mniej. Aczkolwiek mimo to książka nadal jest wciągająca i fantastyczna. Jednak nie jest tak idealna. Bardzo podoba mi się sam pomysł rozwiązywania sprawy kryminalnej po wielu latach. To przypomina mi trochę  Archiwum X . Wiesz szukanie starych wycinków z gazet, zdjęć, pukanie do drzwi byłych uczniów itd. To jest serio mistrzostwo takie przepyszne, klasyczne, chrupiące i idealnie posolone frytki. Nic nie trzeba dodawać, bo same w sobie są wyborne. Tak też jest i z tą pozycją, mimo tam mojej minimalnej uwagi co do tempa akcji, uwierz mi jest świetnie. Klimat książki to kolejna wisieńka na naszym daniu. Czujemy niepewność, lęk i staramy się razem z bohaterką dojść do sedna sprawy. Jednak jak wspomniałam znowu mamy jakby dwa śledztwa w toku. Szukamy bowiem uczennicy, która uciekła, została porwana, po odkryciu ciała słynnego youtubera, seryjnego mordercy ( nie chcę zdradzać o co chodzi) i tak jak wspomniałam zaginięcia z przeszłości, czyli córki dyrektora Akademii. To wszystko właśnie staramy się ustalić, jednak czy znajdziemy rozwiązanie ? Jest ciekawie, wciągająco jak słone orzeszki w słoiku, a koniec jak zwykle jest szokujący, zaskakujący i niestety znowu autorka przerwała historię w najlepszym momencie.


CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

 ,, Znikający stopień” to bardzo dobra kontynuacja historii nastoletniej detektyw, która pragnie rozwiązać zagadkę kryminalną z przeszłości. Sama fabuła jest wciągająca jak popcorn przy  filmie. Mamy zbrodnie, zaginięcie, tajemnice i wydawać by się mogło genialnego przestępcę. Bohaterowie są wykreowani bardzo dobrze. Nie mogę się tu do nikogo przyczepić. Każdy jest inny,  charyzmatyczny, a przede wszystkim sympatyczny.  Nie zabraknie tu też zwrotów akcji, które ratują powolny przydługi początek. Jednak po namyślę, mogłabym ową akcje porównać do pociągu, który na początku podjeżdża powoli pod górę, by następnie zjechać w dół uzyskując oszałamiającą prędkość. Dlatego warto odczekać te kilka rozdziałów, by potem pędzić co tchu. To jedyny minus, który znalazłam w tej książce, a mianowicie ten powolny początek rozwijającej się fabuły. Natomiast język to kolejny plus tej powieści. Lekki, współczesny, dzięki czemu pochłaniamy tę książkę bardzo szybko. Klimat oraz emocje, jakie wywołuje  ta powieść, to kolejne moje zachwyty. Trzyma w napięciu do samego końca. Dodam jeszcze o tych plot twistach, które pojawią się parę razy, które totalnie zmieniają bieg wydarzeń. Kto jest przestępcą? No właśnie tego nie da się przewidzieć i to jest najpiękniejsze. Wydawać by się mogło, że sprawa zostaje rozwiązana ta z przeszłości, a tu bum tarara wyskakuje kolejny królik z kapelusza i nasza teoria idzie się roztopić niczym lody na słońcu. Autorka nieźle bawi się z czytelnikiem w kotka i myszkę. I choć książka jest kryminałem młodzieżowym, to wiesz,  w ogóle nie odczułam różnicy między nią, a typowym kryminałem. Owszem bohaterami są nastolatkowie, ale cała sprawa związana z morderstwami, zaginięciem są prowadzone, jak przez dorosłych i nie ma tu żadnego głaskania po główce.  Jestem pod ogromnym wrażeniem i uważam że powinnaś / powinieneś ją schrupać jeśli kochasz kryminały, szczególnie te przypominające Archiwum X.


KOMU POLECAM? Fanom literatury kryminalnej przede wszystkim, młodzieżówek, czegoś lekkiego ale bardzo wciągającego i trzymającego w napięciu.

💖 Za egzemplarz i za wspaniałe śledztwo dziękuję wydawnictwu💖 :




42 komentarze:

  1. Skoro wciąga i trzyma w napięciu, to ja chętnie przeczytam, ale muszę jeszcze nadrobić pierwszą część. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana jest genialna uwierz mi. Nie przeszkadza nawet to, że bohaterowie to nastolatki, bowiem sprawa kryminalna jest tak fantastyczne skonstruowania, że nie odczuwasz, że jest to kryminał młodzieżowy. Polecam, bo warto ;)

      Usuń
  2. To wydawnictwo chyba z reguły wydaje dobre publikacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że tak. Wspaniałe mają też książki dla dzieci. Przepięknie są wydawane. Ja akurat jaką bym nie dostała od nich Książkę to mówię to szczerze, zawsze mi się w niej coś podoba, albo się zachwycę. Ta seria szczególnie przypadła mi do gustu, bo nawiązuje do klasyku gatunku, a te ubóstwiam 😍💖

      Usuń
    2. Tak właśnie zauważyłam, że książki tego wydawnictwa trafiają w Twój gust :)

      Usuń
    3. Tak to prawda :) Choć ja nie jestem jakimś wybrednym czytelnikiem. Większość książek mi się podoba. Choć czasem zdarza się, że nie trafi w mój gust, ale jest to rzadkość. Poradnia K jak na razie cały czas trafia w moje smaki :) Już chyba wiedzą co lubię 💖

      Usuń
    4. Wydaje mi się, że oni wolą wydać mniej a coś co jest warte wydania ;)

      Usuń
    5. Też mi się tak wydaje. I dobrze, bo każdy tytuł przynajmniej jest dobrze przetłumaczony, wydany, a przede wszystkim ciekawy.

      Usuń
    6. I że ktoś dba nad korektą

      Usuń
    7. Ooo tak masz rację. Nie ma się do czego przyczepić ;)

      Usuń
    8. Odpisałam na poprzedni komenatrz... z lekkim poślizgiem ale odpisałam;)

      Usuń
    9. fajnie, że mnie odwiedzasz i to mnie bardzo cieszy :)

      Usuń
  3. Poszukam obydwu tomów. Lubię czytać hurtem w takich przypadkach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak to jest świetny pomysł, bo jest to ciąg dalszy :) Zobaczysz jak się wciągniesz w tę historię. Dziękuję za odwiedziny 😘💖

      Usuń
  4. Chętnie po nią sięgne że względu na główna bohaterkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że bohaterka jest zajebista, tyle w temacie. Zobaczysz szybko ją polubisz i nie będziesz umiała się oderwać od lektury :) Dziękuję kochana za odwiedziny 😘💖

      Usuń
  5. To brzmi naprawdę dobrze, chyba spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam kochana, bo warto. Jest i psychologii troszkę, a przede wszystkim utrzymanie w angielskim tradycyjnym kryminale. Próbuj, bo jestem pewna, że przypadnie Ci do gustu.

      Usuń
  6. Myślę, że mogłaby mi się spodobać :) tym bardziej, że uwielbiam metody rozwiązywania zagadek Sherlocka Holmesa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tak to na 100% spodoba Ci ta seria. Możesz brać w ciemno. Będziesz zadowolona :)

      Usuń
  7. Od dłuższego czasu zastanawiam się czy zabrać się za tę serię. Po Twojej recenzji stwierdzam, że jednak sie zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabieraj się za nią kochana, bo naprawdę warto. Trzyma w napięciu, dodatkowo nawiązuje do klasyków gatunku. Będziesz nią zachwycona, zobaczysz ;)

      Usuń
  8. Nie czytałam ani tego, ani pierwszego tomu. Dobra recenzja. Obserwuję i Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To koniecznie musisz sięgnąć po tę serię :) Bardzo Ci dziękuję i wpadaj częściej :*

      Usuń
  9. Chętnie bym przeczytała, ale obawiam się, że w najbliższej przyszłości nie będę miała na to czasu :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ale gdybyś miała chwilę to polecam, bo jest genialna i wiem, że przypadłaby Ci do gustu ;)

      Usuń
  10. lubię kryminały, ale w połączeniu z młodzieżówką mnie nie przekonują :P tym bardziej, że jest to tom drugi, musiałabym nadrobić pewnie cześć pierwszą ... podziękuje :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że powinnaś dać jej szansę. Jak mówiłam, nie odczuwasz, że to typowa młodzieżówka, ale rozumiem :)

      Usuń
  11. Kryminał młodzieżowy? Nie jestem pewna, ale sądząc po opinii może dam szansę. Jednak będę chyba musiała zacząć od pierwszej części :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam z całego serduszka. Jest to genialna pozycja. Inna, oryginalna

      Usuń
  12. Mnie też ta historia bardzo wciągnęła. I czekam na tom trzeci, bo cześć wątków jednak nie została wyjaśniona, a jestem ich naprawdę ciekawa! I rzeczywiście książki wydane są wręcz idealnie, bo prawie żadnych literówek nie wyłapałam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, obgryzam paluszki z niecierpliwością, kiedy wydają 3 tom, bo ja już chcę wiedzieć co i jak? Tym bardziej, że teraz mam więcej pytań niż przy 1 tomie :)

      Usuń