sobota, 23 marca 2019

NAJOKRUTNIEJSZY MIESIĄC










Tytuł:  Najokrutniejszy miesiąc
Autor:  Louise Penny
Ilość stron: 426
Seria: Inspektor Armand Gamache
Wydawnictwo: Poradnia K
Okładka:  miękka

SŁOWA KLUCZE: Wielkanoc, tradycje, zbrodnia, małe miasteczko, seans spirytystyczny,


,, Strach był jak alchemik, mógł zmienić dzień w noc, radość w rozpacz. Jak już raz się zagnieździł, zasłaniał blask słońca."  Str 164

KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

Jest wiosna, świat budzi się do życia, a mieszkańcy Three Pines przygotowują się do Wielkanocy, gdy podczas seansu spirytystycznego, zorganizowanego, by uwolnić miasteczko od złych duchów, które nawiedzają je od dziesięcioleci, jeden z jego uczestników umiera – czyżby ze strachu?

POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Książka tak jak jej poprzedniczki jest formatu A5. Okładka miękka, bez skrzydełek i matowa. Nie zostawia odciskach palców, co jest dobre. Utrzymana w kolorystyce niebieskości ukazuje las oraz dom w którym świecą się dwa okna, co już na samym starcie wywołuje niepokój. Do tego motyw odciekniętej dłoni, która jest lakierowana jest jakby znakiem tej serii i świetnie, że pojawia się na każdym tomie. Kartki są koloru beżowego, co mi to w ogóle nie przeszkadza, a same strony są jakby z grubszego papieru. Czcionka jest mała, ale nie sprawia kłopotu ( zwracam się do tych co tak jak ja czytają nocami, przy sztucznym świetle). Rozdziały są ponumerowane, a numery stron umieszczone na bocznej stronie po środku kartki. Nie ma tu żadnych elementów ozdobnych, wszystko jest utrzymane w prostocie i klasyce. Całość wydania oceniam na : 5




OPINIA: Książka ,, Najokrutniejszy miesiąc” to już moja 3 podróż do miasteczka Three Pines. Czy i tym razem byłam zachwycona? A może powiało nudą i powtarzalnością ?  O tym wszystkim opowiem Ci  już za chwilę.

Standardowo zacznę od bohaterów. Pojawia się parę nowych postaci, jednak całą resztę znamy już  z poprzednich tomów, których recenzję znajdziesz Tutaj i Tu .

Mamy parę gejów Olivera i Gabri, którzy prowadzą swoje bistro. Jest ono chyba największą atrakcją całego miasteczka. To miejsce, gdzie nasi bohaterowie spotykają się systematycznie na tzw pogaduchy, imprezy, czy po prostu dla relaksu by coś zjeść lub się napić.  

Ruth to taka starsza kobieta, którą można spokojnie nazwać miasteczkową marudą. Zawsze jest z niczego nie zadowolona lub robi na złość innym. Przy tym jest bardzo utalentowana, tworzy wiersze, które cieszą się ogromną sławą.
Clara to bohaterka, którą wszyscy lubią. Młoda malarka z przyjemnością pomaga po raz kolejny inspektorowi Armandowi w rozwiązaniu sprawy, która jak się okazuje na pierwszy rzut oka nie jest prosta.

Odile Montmagny to początkująca młoda poetka, która pozostaje daleko w tyle za Ruth. Nie wiadomo, dlaczego nie darzy sympatią Madeline ?

Madeline Favreau  to młoda kobieta, która od niedawna zamieszkała w okolicy. To właśnie ona pada ofiarą ducha, podczas seansu spirytystycznego. Jednak, czy duch może zabić ? A może to był nieszczęśliwy wypadek ? Wiesz kobieta wystraszyła się na śmierć ? To próbujemy ustalić z inspektorem.

Isabela Lacoste od dziecka potrafiła rozmawiać ze zmarłymi lecz nikt jej nie wierzył. Wyszydzana przez lata dziewczyna nie potrafiła znaleźć sobie  własnego miejsca. Kiedy więc inspektor Gamache zaproponował jej współpracę z policją, nareszcie mogła robić to co kocha, przy tym pomagając innym. Tym sposobem, jako medium policyjne pomogła w rozwiązaniu paru spraw, w których pojawiały się elementy nadprzyrodzone. Tym razem również był potrzebny ,, głos" zmarłego, który to by choć troszkę wyjaśnił choć rąbek tej dziwnej sprawy. Czego dowie się od tutejszych zmarłych?

Na deser zostawiłam naszego inspektora Armanda, którego kocham.  To takie połączenie Poirota z Holmesem. Jego charyzma połączona z dedukcją to wyciągnięcie wszystkich najlepszych elementów z klasycznego kryminału, jakimi cechują się detektywi. I choć liczy sobie 50 wiosen to kobiety zwracają na niego uwagę, choć wiedzą, że jest on szczęśliwie żonaty od wielu lat. Spostrzegawczy, dociekliwy, a przede wszystkim skuteczny. Kiedy pojawia się na miejscu zbrodni wiadomo już, że to jest sprawa trudna, z którą miejscowi funkcjonariusze nie radzą sobie. Nie musze Ci chyba mówić, że to jest mój ulubiony bohater, ze wszystkich postaci, które się tu nawinęły.

Muszę Ci powiedzieć, że ten tom ma fantastyczny klimat, który już od samego początku fabuły wybija się na pierwszy plan. Z jednej strony poznajemy wspaniałe tradycje, które mieszkańcy obchodzą podczas Świąt Wielkanocnych, z drugiej czai się mrok i zło, które znienacka atakuje i psuje radosny czas. Wspólne malowanie pisanek, ukrywanie ich po całym miasteczku traci swój czar, a wszystko za sprawą krwawego ducha, który łaknie krwi i zemsty. Jednak czy duchy istnieją naprawdę ? A może mamy do czynienia z wyrafinowanym mordercą, z krwi i kości ? Właśnie tego dowiemy się w tym tomie oraz nareszcie znajdziemy odpowiedź na pytanie: o co chodzi ze słynną sprawą  Arnota , która jest ciągle przywoływana przez wszystkie tomy ?

Fabuła płynie powoli i nabiera stopniowo rozpędu niczym mikser, by na końcu rozkręcić się na maksymalne obroty. Dzięki temu zabiegowi możemy poczuć taki sielski, wiejski klimat.  Do tego mamy do czynienia z klasycznym kryminałem, który kocham całym sercem. Wiesz troszkę obyczajówki, charyzmatyczny detektyw i zbrodnia, która niby wydaje się błaha, jednak na końcu wbija w fotel. Nie muszę Ci chyba mówić, że ja po prostu pokochałam styl pani Penny , a z każdą kolejną książką jestem jeszcze bardziej i mocniej zakochana. 




CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

Książka ,, Najokrutniejszy miesiąc" uważam że jest pod względem klimatu, jak do tej pory najlepszą częścią kryminalną z cyklu o inspektorze Gamache. Mroczny, tajemniczy, momentami ocierający się o horror ale wiesz, taki bardzo delikatny. Wprowadzenie bohaterki Isabel, która rozmawia z duszami zmarłych , było dla mnie strzałem w dziesiątkę. Bardzo spodobał mi się ten motyw.  Sam styl lekki, przyjemny sprawia, że książkę się połyka w całości niczym śledzik na raz.  Fabuła niby toczy się powoli, jednak od samego początku wciąga czytelnika do swego sennego, leniwego miasteczka, w którym na pozór nic się nie dzieje, by nagle zaskoczyć i zaciekawić. Bohaterowie są bardzo dobrze wykreowani. Przede wszystkim są różni, charyzmatyczni i bardzo sympatyczni. Autorka w bardzo zręczny sposób przedstawia nam psychologię  człowieka oraz metody dedukcji rodem z Sherlocka Holmesa. Co dla fanów klasycznego kryminału, takich jak ja,  będzie to nie lada gratka. Jestem zauroczona i już z niecierpliwością wyczekuję kolejnych części, bo muszę Ci jeszcze nadmienić, co uważam również za ogromny atut tej serii, że nie musisz czytać tych książek po kolei. Więc jeśli nie czytałaś/ eś poprzednich, a Cię zainteresowałam tą pozycją to śmiało możesz po nią sięgnąć.


KOMU POLECAM? Fanom literatury kryminalnej w szczególności tych zakochanych od wielu lat w tych tzw klasycznych.

💖 Za egzemplarz i miło spędzony czas dziękuję wydawnictwu 💖 :


40 komentarzy:

  1. Kryminały lubię czasem poczytać, a ta książka mnie nawet zaciekawiła. Tylko muszę zacząć od poprzednich tomów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie musisz koniecznie czytać poprzednich części :) Jednak polecam, bo cała seria jest niesamowita 💖

      Usuń
  2. Nigdy nie czytałam książki, której akcja toczy się w Wielkanoc. Muszę to zmienić. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam ani wydawnictwa, ani książki. Akcja w Wielkanoc? Coś nowego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tym bardziej Ci kochana polecam tę powieść ;) motyw morderstwa w Wielkanoc to i dla mnie była nowość

      Usuń
  4. Tak czytam Twoje recenzję książek tego wydawnictwa i dochodze do wniosku, że ma ono w swojej ofercie dobre książki - przynajmniej dla Ciebie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak oni wiedzą co mi podesłać ;) jeszcze się do tej pory nie zawiodłam i oby tak było ciągle. Serwują różne gatunki i muszę przyznać, że jak na mój gust gotują wybornie :)

      Usuń
    2. Mają świetnych ludzi - specjalistów w tej dziedzinie ;)

      Usuń
    3. To prawda. Przynajmniej traktują recenzenta ze szacunkiem i zawsze odpisują na maile :)

      Usuń
    4. Z szacunkiem i powagą. To się chwali :)

      Usuń
    5. No dokładnie, bo nie wszystkie podobno wydawnictwa są takie ,, ludzkie".

      Usuń
    6. Takie wydawnictwa człowiek ceni :)

      Usuń
    7. I aż z przyjemnością chce Ci się recenzować dla nich książki.

      Usuń
  5. Chętnie przeczytam! Lubię to wydawnictwo - wiele ich książek rzeczywiście jest na bardzo wysokim poziomie. :) Książkę z przyjemnością przeczytam, ale jako fanka czytania "od początku" zacznę od pierwszego tomu. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy kochana, bo to wyśmienita seria. Co do wydawnictwa to prawda, jak do tej pory nie zawiodłam się na ich książkach i oby było tak dalej :)

      Usuń
  6. Myślę, że mogłabym się skusić. :)

    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się niezmiernie, że chcesz dać jej szansę, bo warto. To świetna książka, która potrafi wciągnąć czytelnika do swego świata :)

      Usuń
  7. Nie czytałam poprzednich części, a na razie nie miałabym na to czasu, ale naprawdę brzmi interesująco :)
    ~Pola
    www.czytamytu.blogspot.com Zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Cię zainteresowałam tą serią, bo jest ona godna uwagi. Nie codziennie spotyka się książkę , której akcja dzieje się w okresie świąt Wielkanocnych :)

      Usuń
  8. Nie znam tej serii, ale przyznam, że czuję się nią zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ci ją kochana z całego serduszka. Tutaj wszystko gra i hula ;) Taka fajna odskocznia od tych współczesnych kryminałów i thrillerów :)

      Usuń
    2. Zatem sobie zapiszę tytuł i będę się za nią rozglądać, jak będę szukała urozmaicenia. :)

      Usuń
    3. Polecam kochana, bo warto 😘

      Usuń
  9. oja! jestem zdecydowanie za kryminałami! muszę zdobyć tą pozycję :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To w takim razie tym bardziej jest to pozycja dla Ciebie :)

      Usuń
  10. Widzę, że to seria dla mnie. :D Chętnie się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana polecam 💖 Jest świetna w szczególności klimat, bohaterowie i fabuła.. no tak już wymieniłam wszystkie elementy 😂 Wciąga od samego początku :)

      Usuń
  11. U mnie czeka w kolejce ;) jak tylko ogarnę się z booktourami to biorę się za czytanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czekam na Twoją opinię :) Myślę, że spodoba Ci się równie mocno jak mi 💖

      Usuń
  12. Zastanowię się nad przeczytaniem :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanów bo warta jest uwagi :)

      Usuń
    2. Czy byłabyś chętna przyłączyć się do akcji "Help the Book",
      tak jak pisałam w poście? Koniecznie daj mi znać :)
      Pozdrawiam oraz dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  13. Zaciekawił mnie czas, w którym dzieje się akcja powieści, i w sumie fajnie byłoby przeczytać tę książkę teraz, tuż przed Wielkanocą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, to najlepszy moment na jej przeczytanie. Jeszcze bardziej wszystko przeżywasz, bo wiesz, że święta tuż tuż. Dodatkowo nie pamiętam bym czytała kryminał, którego akcja działaby się właśnie w okresie Wielkanocnym:) Dlatego polecam, bo jest warta każdej spędzonej z nią minuty. Powinnam to napisać na samym początku : jest mi niezmiernie miło, że do mnie zajrzałeś, to dla mnie ogromny zaszczyt 💖 Bardzo dziękuję za komentarz, który jest dla mnie motorem do dalszej tutaj pracy 😘

      Usuń
  14. Zapowiada się ciekawie, lubię takie klimaty. PS. Pariota czy Poirota?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie Poirota i dziękuję za czujność :) Jeśli lubisz takie klimaty to koniecznie musisz spróbować tej powieści. Jest przepyszna. Dziękuję Ci serdecznie za odwiedziny i komentarz 😘😘

      Usuń
  15. Myślę, że mogłabym się skusić na taką lekturę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się niezmiernie kochana, bo to naprawdę genialny kryminał

      Usuń