czwartek, 23 maja 2019

ELLA ZAKLĘTA








Tytuł: Ella Zaklęta
Autor:  Gail Carson Levine
Ilość stron: 315
Wydawnictwo: Poradnia K
Okładka:  miękka

SŁOWA KLUCZE: baśń, magia, posłuszeństwo, miłość, przyjaźń, przygoda, reteling


KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

Gdy Ella przychodzi na świat, otrzymuje od szalonej wróżki Lucyndy dar bezwzględnego posłuszeństwa. Od tej chwili musi spełnić każde polecenie – nawet głupie, śmieszne i – co gorsza – również okrutne i niebezpieczne. W fantastycznym świecie krainy Kyrie, gdzie żyją jednorożce, centaury, elfy, olbrzymy i groźne ogry, dar Elli staje się istnym przekleństwem.

Kiedy ukochana matka Elli umiera, pozostawiając dziewczynę pod opieką ojca, ten wysyła ją do szkoły z internatem dla wysoko urodzonych panien. Doprowadzona do ostateczności, dziewczyna postanawia na własną rękę wytropić Lucyndę, aby zdjęła z niej fatalne zaklęcie. Rusza w nieznany świat szukać swojej wolności. Wkrótce na jej drodze staną niebezpieczne ogry, magiczne jednorożce i tajemniczy książę.

POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Książka jest standardowego wymiaru A5. Jej matowo- lakierowana okładka jest miękka i już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z czymś baśniowym, magicznym, a to za sprawą fantastycznego zwierzęcia, który jest na samym froncie. Za nim stoi kobieta, która właśnie jest ,, świecąca za sprawą lakieru” i tytuł książki co sprawia, że okładka jest trójwymiarowa. Dominuje tu kolor zieleni, czerwieni oraz bieli. Kartki są beżowe, a czcionka średniej wielkości, co ułatwia szybkie czytanie. Rozdziały są ponumerowane i jedynie czego mi brakowało, to jakiś ozdobników przy każdym rozdziale lub ilustracji. Niemniej jednak wydanie w ogólnym rozrachunku oceniam na : 5



OPINIA: Książka ,, Ella zaklęta” bardzo mnie zaintrygowała, bowiem wiele lat temu oglądałam film o takim właśnie tytule i byłam ciekawa, czy jest to ta sama historia ? Okazało się, że tak. Co wypadło wobec tego lepiej książka czy film? Na to pytanie odpowiem Ci później, a teraz rozsiądź się wygodnie i słuchaj.

Główną bohaterką naszej historii jest Ella. Dziewczyna żyje w świecie, gdzie magia i fantastyczne stworzenia to coś normalnego. Główna postać od samego początku wzbudza sympatię czytelnika, albowiem zrywa ona ze stereotypową wizją ,, księżniczek” , czy dziewczyn z baśni. W jaki sposób?- zapytasz. Otóż w dniu w którym się urodziła pewna wróżka chrzestna Lucynda podarowała dziewczynce dar posłuszeństwa, twierdząc, że to najpiękniejszy dar jaki mogą otrzymać rodzice. I który teraz rodzic nie marzyłby o takim prezencie? Wyobraź sobie, że Twoja pociecha Cię we wszystkim słucha, nie pyskuje, nie marudzi. Raj dla rodziców. Jednak z czasem okazuje się, że bycie posłusznym dzieckiem nie jest czymś pięknym i wymarzonym, a przekleństwem. Ella bowiem dosłownie musi spełnić każdy rozkaz rodzica. Jeśli ten powie : ,,  idź i szukaj igły w stogu siana” to nasza bohaterka nie wróci do domu, póki nie znajdzie przysłowiowej igły naprawdę w sianie. Dlatego im dziewczynka stawała się większa tym bardziej kłopotliwy stawał się jej dar nie tylko dla niej samej, ale i rodziców. Musieli uważać co mówią do Elii oraz w jaki sposób. Autorka zadaje więc pytanie czytelnikowi : czy bycie biernym i pokornym to dobra cecha u człowieka ?  Czy bycie wykorzystywanym przez społeczeństwo, bo nie jesteśmy asertywni jest w porządku?

Lucynda to wróżka chrzestna, która uwielbia dzielić się swoją magią z innymi. Dlatego jest częstym gościem przy narodzinach dziecka, czy ślubach. Dzięki temu pragnie pomóc ludziom, obdarowywujący ich umiejętnościami, cechami charakteru. I wszystko to wygląda na pierwszy rzut oka być czymś wspaniałym, wielkodusznym i empatycznym. Jednak jak się okazuje nasza wróżka w swej dobroci jest bardzo okrutna, bowiem skazuje swoje ofiary na życie w męczarniach. Dając bowiem np. ( tu jest teraz mój hipotetyczny przykład czaru)m umiejętność śpiewania pięknie zawsze o poranku, zmusza swą ofiarę do dziennego wstawiania wcześnie rano i śpiewania na całe gardło, budząc przy tym wszystkich domowników, a obdarowanego skazując na wiecznie niewyspanie.  W pewnym momencie jej pojawianie się na uroczystościach wzbudza strach i niepokój.Jednak czy tego chciała wróżka ? Siać postrach i zamęt, czy miłość i uwielbienie? Czy bycie nadgorliwym jest dobre?

Poboczne postacie takie jak książę Charm, macocha i jej 2 córki są równie genialnie wykreowane, jednak trzymają się one ,, swoich baśniowych ról” i niczym nas nie zaskakują, więc pozwól, że je pominę.



Autorka w genialny sposób wplotła psychologię w swą baśń, która wywołała we mnie swoistą refleksję, że ukazała czytelnikowi genialne przeciwieństwo typowej baśni. Wróżka, która miała być dobra, pomocna, okazała się być przysłowiowym wrzodem na tyłku i jakby na to nie patrząc czarnym charakterem. Natomiast posłuszeństwo, czyli wydawać by się mogło bardzo pozytywna cecha charakteru w tej historii ma całkiem inny wydźwięk, wręcz przerażający. Główna bohaterka połączenie Kopciuszka i Śpiącej królewny nie jest typową, głupiutką, niewinną dziewczyną. Jest odważna i mądra. Chce podążać swoją ścieżką i ma swoje marzenia i nie jest to ślub z księciem. Jestem zakochana w tej historii po same uszy. I odpowiadając na pytanie co było lepsze ? Powiem, że książka, bo w niej znajdziesz elementy psychologii, rozterki wewnętrzne z jakimi walczą bohaterowie, czego zabrakło w ekranizacji.

CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

Książkę ,, Ella zaklęta” warto schrupać z kilku powodów. Po pierwsze nie jest to słodka mini babeczka pokryta różowym lukrem i posypana perełkami. Nie, to konkretna babka piaskowa, która zachwyca swym niecodziennym smakiem i wyglądem. Daleko jej do lukierkowej słodyczy, zachwycając czytelnika znanymi składnikami, które są podane w nowej odsłonie. Wróżka chrzestna nie jest dobra, nasza bohaterka nie jest typową bezmyślną białogłową, której celem jest tylko wyjść za mąż za księcia. Uwielbiam takie retelingii, bowiem to jest zlepek dwóch baśni : Śpiącej królewny i Kopciuszka, z czego więcej podobnych elementów znajdziesz z tej drugiej.  Po drugie sam język jest bardzo plastyczny, lekki , a przede wszystkim przyjemny. Po trzecie elementy psychologii, które zostały tak zwinnie wplecione zachwycają od samego początku. Tu nie ma miłości od pierwszego wejrzenia. Nie ma mowy o dziwnym nierozpoznaniu swej przyszywanej siostry, z którą widzimy się codziennie. Nie tu mamy wszystko racjonalnie wyjaśnione, a główny cel jest od samego początku jasny i kibicujemy Elli w jej przygodach, by w końcu pozbyć się okropnej klątwy. Spotkasz tu wiele magicznych stworzeń i wspaniałe przedmioty. Jeśli lubisz retelingii baśni i szukasz czegoś mądrego, z nutą refleksji to polecam z całego serca tę pozycję. Jest genialna, inna i cudowna.

KOMU POLECAM? Wszystkim tym, którzy uwielbiają retelingii, magię i psychologię.

P.S Polecam także zobaczyć film o tym samym tytule :)

💖 Za egzemplarz i przypomnienie mi za co kocham baśnie, dziękuję wydawnictwu 💖:




58 komentarzy:

  1. Może być ciekawa. Lubię wszystko, co związane z psychologią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To Sabinko polecam, bo tu wszystko jest wywrócone do góry nogami, a psychologia jest na wysokim poziomie, mimo że to reteling

      Usuń
  2. Pamiętam film - nie podobał mi się i jakoś nie potrafię przekonać się do książki ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aa to Cię nie będę kusić, ale różni się od filmu. Więcej jest tu psychologii i wyjaśnień

      Usuń
    2. No i teraz zaczełam się zastanawiać... bo wątki psychologiczne potrafią być ciekawe ;)

      Usuń
    3. Kochana one są właśnie najlepsze z całej książki

      Usuń
    4. To zmienia postać rzeczy :)

      Usuń
    5. Wiesz wg to ewidentnie pozycja dla Ciebie 😘

      Usuń
    6. No zobacyzmy z biegiem czasu jak to będzie :)

      Usuń
    7. Powiem tak: pamiętaj o niej jak przyjdzie Ci ochota na tego typu literaturę ;)

      Usuń
  3. Nie sądzę, że sięgnę po nią w najbliższym czasie, ale zapisze ją sobie, bo może być idealną książką dla mnie.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  4. Również widziałam film ale książki nie miałam okazji poznać :)
    Trzeba to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, bo warto. Według mnie jest lepsza niż film:)

      Usuń
  5. Babeczka do czytelniczego schrupania powiadasz...to w takim razie może się skuszę...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, idealna do kawy. Taka wiesz do schrupania na raz :)

      Usuń
  6. Ja przestanę czytać Twojego bloga, przysięgam. Ilekroć przychodze moja niekończąca się lista 'do przeczytania" powiększa się o kolejną pozycję xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wiesz co ?! :p musisz mnie odwiedzać. Komu ja wtedy będę polecać takie pyszności ? 💖 cieszę się btw, że Cię nią zainteresowałam 😘

      Usuń
  7. Oho znalazłam książkę idealną dla siebie. Kocham baśnie i cały fantastyczny świat a jak dochodzi do tego element psychologiczny to już w ogóle jestem zachwycona. Sam pomysł na fabułę równiez wydaje mi się ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ci z całego serduszka. Jestem nią bardzo mile zaskoczona :) Dziękuję Ci serdecznie za komentarz i odwiedziny 😘💖

      Usuń
  8. Chętnie przeczytam,bo zaciekawiłaś mnie nią :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie przeczytam książkę, a potem obejrzę film. Zapisałam tytuł, teraz już będę na pewno pamiętać o tej pozycji. :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam baśnie, więc zaintrygowała mnie ta pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To kochana w takim razie ewidentnie pozycja dla Ciebie 💖😍

      Usuń
  11. Nie wiem, czy dokładnie ta książka jest dla mnie, ale bardzo lubię fantasy, baśnie, retelingi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz takie smaki to koniecznie musisz spróbować. Ten reteling jest bardzo oryginalny i łamie ze znanymi stereotypami. Polecam serdecznie 💖

      Usuń
  12. To by była dla mnie niecodzienna lektura 😮 Dawno nie czytałam niczego podobnego :)
    Świetna recenzja a zwłaszcza zakończenie! 😀

    OdpowiedzUsuń
  13. Czasami warto sięgnąć po tekst z ,innego świata'...
    Nie gustuję w tego typu literaturze, ale kto wie, może chociaż zajrzę...

    OdpowiedzUsuń
  14. Zaciekawiła mnie ta książka, zawsze lubiłam taką tematykę baśniową i magiczną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz taką literaturę to tym bardziej musisz ją przeczytać :)

      Usuń
  15. Nie znam tej autorki i nie czytałam tej książki ale z chęcią sięgnę :) film też obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się niezmiernie, że chcesz dać jej szansę :)

      Usuń
  16. Kto wie może przegryzę tą "babkę piaskową"?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuj, bo jest bardzo smaczna :) w szczególności z dodatkiem kawy lub herbaty

      Usuń
  17. Miła odmiana byłaby to dla mnie, gdyby po nią chwyciła :) jakoś ostatnio nie czytuję tego typu literatury, ale po przeczytaniu dzisiejszej recenzji dochodzę do wniosku, że to jest błąd. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana to jest wspaniała propozycja przy której zrelaksujesz się i oderwiesz od codzienności :)

      Usuń
  18. Też mi się wydaje, że kiedyś oglądałam film. Kto wie może i ja sięgnę po książkę dla przypomnienia. Choć to zupełnie nie mój klimat☺️

    OdpowiedzUsuń
  19. Zaciekawiłaś mnie bardzo. Lubię baśnie, a te niekoniecznie dobre, w dodatku pełne psychologii to coś właśnie dla mnie. Chętnie przeczytam, jak już z mojej półki trochę pozycji ubędzie. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana Felicjo czytaj, bo to jest wspaniały reteling, który łamie pewnie stereotypy ;)

      Usuń
  20. Pozycja ciekawa i z chęcią się za nią rozejrzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jakiś czas temu kuzynka mi opowiadała o tej książce i była zachwycona. Ja miałam wtedy ją przeczytać, ale natłok obowiązków sprawił, że zapomniała. Dzięki za przypomnienie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci ją przypomniałam, bo to na prawdę genialna pozycja :)

      Usuń
  22. Uwielbiam twoje slodyczowe przenośnię! :) a książkę chętnie poznam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kochana za te miłe słowa. Cieszę się, że chcesz ją przeczytać, bo uwierz mi nie pożałujesz tej decyzji :)

      Usuń
  23. Ja oglądałam właśnie film i bardzo mi się podobał :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak film Ci się podobał, to książkę pokochasz. Jest fantastyczna :)

      Usuń
  24. Filmu nie kojarzę. Chętnie kiedyś poznam książkę i film.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie polecam Ci serdecznie i jedno i drugie ;) Dziękuję Ci za odwiedziny i komentarz :*

      Usuń