niedziela, 27 października 2019

ENOLA HOLMES. SPRAWA LEWORĘCZNEJ LADY.





Tytuł: Enola Holmes. Sprawa leworęcznej lady.
Autor: Nancy Springer 
Ilość stron: 252
Wydawnictwo:Poradnia K
Okładka:  Twarda

SŁOWA KLUCZE:śledztwo, metody śledcze,  kryminał, uniwersum Arthura Conana Doyle'a.


KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

 W „Sprawie leworęcznej lady”, Enola, wcielając się w rolę asystentki znanego perdytorysty, panny Ivy Meshle, prowadzi dochodzenie dotyczące zaginięcia lady Cecily Alistair, a przy okazji dowiaduje się, jakie są konsekwencje leworęczności w wiktoriańskim społeczeństwie oraz co to znaczy „proletariat”.  Dziewczyna cały czas unika też swoich  braci, a jeden z nich najsłynniejszy detektyw depcze jej po piętach.  Enola musi wykazać się odwagą, sprytem i postawić wszystko na jedną kartę. Czy ryzyko się opłaci? Czy odnajdzie Lady Cecily? Czy uda się jej ukryć swoją tożsamość przed samym Sherlockiem Holmesem i trafić na ślad swej  matki?

POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

 Książka wydana jest w standardowym formacie A5. Twarda oprawa jest lakierowana i utrzymana w kolorystyce różu, czerni oraz beżu.  Na okładce widzimy postacie, które swoim strojem oddają klimat tamtych czasów, a kwiatowy wzór odnosi się do wiktoriańskiej stylizacji tamtych czasów. W środku znajdujemy cudowną wklejkę, która przedstawia wzór licznych drabin. Kartki są koloru beżowego, a czcionka jest duża i przyjemna dla oka. Mamy tutaj liczne przypisy, które wyjaśniają nam różne słowa. Rozdziały są ponumerowane. Ten tom idealnie komponuje się z poprzednim.Wydanie oceniam na: 6



OPINIA: Książka ,,  Sprawy leworęcznej lady" to już druga część o przygodach Enoli, najmłodszej siostrze najsłynniejszego detektywa literatury klasycznej, a mianowicie Sherlocka Holmesa. Jak dobrze pamiętasz ,, Sprawa zaginionego markiza " czyli otwierająca tę serię książka, bardzo przypadła mi do gustu. Wszak, jak mogła mi się nie spodobać, kiedy ja tak bardzo kocham Sherlocka. Kiedy tylko więc zauważyłam, że wyszła kolejna część o przygodach bardzo rezolutnej Enoli, musiałam szybko sprawdzić co u niej słychać? Czy nadal jest taka sympatyczna? Czy jej przygody nadal potrafią zachwycić czytelnika ? Jeśli jesteś ciekaw(a) tak jak ja to usiądź wygodnie, weź sobie coś do picia, jedzenia i słuchaj.



Główną bohaterką jest Enola Holmes. Ta 14 letnia dziewczyna, jest nie tylko rezolutna, inteligentna, ale przede wszystkim sprytna, uparta i samodzielna. I wiem, że w tym momencie myślisz sobie : Daria wyjeżdżasz mi tutaj z książką dla dzieci. To nie moje klimaty. Ha, a jednak widzisz czasy, w których żyje nasza bohaterka 14 letnie dziewczyny uważa za dojrzałe kobiety, które powinny mieć już męża  i zajmować się gospodarstwem domowym. Dlatego niech nie myli Cię młody wiek bohaterki, bowiem nie odczuwa się aż nadto jej nastoletniego wieku. Ba ona wręcz ukazuje, a właściwie walczy z systemem, chcąc pokazać, że młoda kobieta nie potrzebuje mężczyzny, by żyć.  Udowadnia, że kobieta też może sama się utrzymywać, pracować na równi z facetami. Oczywiście, w czasach, w których żyje Enola jest to nie do pomyślenia i chyba to powoduje, że ta postać jest taka niezwykła. Jej chęć ukazania, że detektywem może być kobieta jest niesamowita. Oczywiście możesz się domyśleć, że nie jest to walka wyrównana. Dodatkowo jako siostra Sherlocka, posługuje się jego metodami w śledztwie, które jak się okazuje nie jest takie proste i oczywiste.



 Książka w genialny sposób ukazuje XIX w Londyn. Jego życie, społeczeństwo oraz politykę. No właśnie w tej  części zostaje przedstawiony raczkujący marksizm. Jej ideologia, która wzbudza lęk w ludziach i nienawiść, a sam autor i jego książka stają się zakazanymi treściami nieodpowiednimi dla wyższych sfer, powodując, że historia staje się delikatnie pikantna. Kiedy więc na jaw wychodzą liczne zachwyty Lady Cecily ową ideą, jej sprawa zaczyna przybierać całkiem inny bieg. Co do samego wątku kryminalnego to według mnie został on bardzo dobrze zbudowany. Mamy parę zwrotów akcji i choć wyjadacze kryminałów mogą szybko połapać kto za wszystkim stoi, to pobudki całej ,, zbrodni" są w fenomenalny sposób uwikłane.


CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

Książka ,, Sprawa leworęcznej lady" to wspaniała historia pełna przygód, zwrotów akcji i to co lubię czyli bardzo klimatyczna. Potrafi oddać życie, jakie wiodły kobiety w tamtych czasach. Ich troski, lęki, a przede wszystkim nadzieję na lepsze jutro. Nie zabrakło tu także wątku politycznego, który w genialny sposób oddaje obraz społeczeństwa, które ma dość życia w kastowym państwie. Co do Enoli, to chyba nie zdziwi Cię fakt, że kocham tę dziewczynę i nie tylko za sam fakt bycia siostrą najsłynniejszego detektywa Sherlocka Holmesa, ale za jej niezłomność w walce o równe prawa dla kobiet. Za jej bystrość umysłu, odwagę i empatię.  To taka bohaterka, która niczym muffinka zadowoli każdego bez względu na wiek. Jej przygody są wciągające do tego stopnia, że czytelnik mocno trzyma za nią kciuki by udało się jej wszystko to co sobie zamierzyła. Sam język powieści jest lekki, a przede wszystkim prosty. I choć książka podejmuje ciekawe, a przede wszystkim trudne tematy, jak ubóstwo, obojętność, czy samotność to uważam że te aspekty w świetny sposób zostają tu zaprezentowane. Dodam do tego jeszcze, że występują tu wspaniałe opisy XIX wiecznego Londynu.  Warto więc schrupać tę książkę, bo pod swą bardzo lukierową  okładką, skrywa się genialna historia, która wzbudzi uśmiech i podziw nie jednego wybrednego czytelnika. Ja gorąco Ci ją polecam i z niecierpliwością czekam na kolejny tom.


KOMU POLECAM? Przede wszystkim fanom Sherlocka Holmesa, kryminałów i tym, którzy pragną przeczytać coś dla rozrywki.

💓 Za egzemplarz i wspaniałą zabawę z Enolą, dziękuję serdecznie wydawnictwu💓 :


32 komentarze:

  1. Jak piękie prezentuje się na połce :) Mam ją w planach :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo lubię kryminały i ksiąka wzbudziła moje zainteresowanie :D

      Usuń
    2. Cieszę się, że udało mi się ukazać, jak pięknie prezentuje się na półce, bo jak wiesz nie jestem mistrzem zdjęć 😂😂

      Usuń
    3. Ervisha ta książka, a raczej seria skradnie Twe serce. Jest tak genialna i klimatyczna, że nie ma do czego się przyczepić 😊

      Usuń
    4. Tak właśnie czuje :D Czuje to w kościach. Schrupać xD

      Usuń
    5. Dokładnie to musisz zrobić. Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii 😘❤️

      Usuń
    6. Przeczytałam fragmnet umieszczony w internecie i chciałam więcej :D

      Usuń
  2. Na początku nie miałam w planach sięgać po tą serie, ale zmieniłam zdanie i z chęcią po nią sięgnę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest Hermiona prawda. Też zbieram Funko Popy, ale akurat nie z Harry'ego Pottera.

      Usuń
    2. Cieszę się, że zmieniłaś zdanie, bo ta seria jest warta uwagi 😊

      Usuń
    3. Tak, to jest Hermiona w swej sukni bożonarodzeniowej. Z czego zbierasz Popy? Cieszę się, że znalazłam osobę, która też zbiera popki. Ja zaczęłam od niedawna więc nie mam jakiejś pokaźnej kolekcji

      Usuń
    4. A co to są te popki? Te fgurki? Widziałam kiedyś w internecie - niektóre ładne :)

      Usuń
    5. To są takie jak widzisz 10cm figurki, które są odwzorowaniem bohaterów książek, filmów, seriali, gier, sławnych ludzi. To tak w skrócie ;)

      Usuń
    6. Widziałam takie np. kota z Alicji w Krainie Czarów... w necie. Fajny był ten kot ;D

      Usuń
  3. Lubię kryminały, więc jest duża nadzieja, że dam tej historii szansę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś będziesz zachwycona tą serią, a już w szczególności bohaterką

      Usuń
  4. Może kiedyś się z nią zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Sabinko, to bardzo ciekawa seria, a i jej prezentacja na półce jest cudowna

      Usuń
  5. Przybijam piąteczkę, bo mnie też się bardzo podobała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana akurat mnie to nie dziwi. Mamy tak podobne gusta czytelnicze, że mogę tylko zaśpiewać : Ja tak jak ty, Ty tak jak ja

      Usuń
  6. Bardzo lubię przygody Sherlocka, może więc i na tą opowieść się skuszę?
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko, skuś się, bo warto, w szczególności, jak jesteś fanką Sherlocka. Jest on bowiem tutaj bardzo ciekawe przedstawiony, z innej perspektywy.

      Usuń
  7. Ooo ten tytuł to coś w sam raz dla mnie 😍 Uwielbiam przygody Sherlocka 😁Bardzo chcę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to będziesz zachwycona tą serią. Jest genialna, a bohaterka skradnie Twoje serducho :)

      Usuń
  8. Pierwszy raz widzę tę książkę na oczy, ale muszę przyznać, że to musi być ciekawa strawa dla młodych umysłów :D. To trochę taki fanfik, z tą całą siostrą Holmesa, ale taki młody, kobiecy Holmes to jak najbardziej fajny temat :D.
    Pozdrawiam.
    http://demoniczne-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci że ta seria jest jak najbardziej i dla młodzieży jak i dorosłych. Jeśli jesteś fanką Sherlocka to konieczne musisz sięgnąć po tę serię. Jest genialna i wciągająca 😉

      Usuń
  9. Rozumiem, nie każdy gustuje w takim gatunku 😊

    OdpowiedzUsuń
  10. Czyli trafiłaś na feministyczny ktyminał😎🤓

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :) Jest warta uwagi, bo pokazuje walkę, determinację oraz pasję kobiet, które niestety muszą być podporządkowane mężczyzną.

      Usuń
  11. Wydaje się ciekawa i ma prześliczna okładkę ;)

    OdpowiedzUsuń