niedziela, 28 kwietnia 2019

REMEDIUM








Tytuł:  Remedium
Autor:  Radosław Rutkowski
Ilość stron: 350
Wydawnictwo: Alternatywne
Okładka:  miękka

SŁOWA KLUCZE:  psychopata, morderstwa, brutalność, codzienność, realizm


,, Obojętność jednych popycha innych do czynów, których nigdy by nie popełnili.” Str 112


KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?

Szaleniec, wprawny rzemieślnik czy desperat? Kto stoi za mrożącym krew w żyłach zabójstwem?

Przemek Strawczuk, policyjny śledczy z Krakowa, przyjeżdża do Łodzi, by pomóc w rozwikłaniu zagadki makabrycznego morderstwa. Wraz ze swoim nowym partnerem, Tomkiem Gąsiorem, udają się na miejsce zbrodni. Ofiarą jest Karina, studentka zabita w wynajmowanym przez siebie mieszkaniu. Sprawca działał z chirurgiczną precyzją, przebijając poszczególne narządy i doprowadzając do wykrwawienia się dziewczyny. Na ścianie natomiast pozostawił szkarłatny napis: „Żyłaby, gdybyś otworzyła te drzwi”.

Karina miała bowiem współlokatorkę – inną studentkę, Paulinę Gaworską, z którą jednak prawie się nie znały. Jak się okazuje, swoją wiadomość zabójca skierował właśnie do niej. Dziewczyna była w mieszkaniu, gdy szykował się do zbrodni za zamkniętymi drzwiami w pokoju obok.

Paulina, zszokowana nagłą śmiercią Kariny, chce o wszystkim jak najszybciej zapomnieć. Nie wie jednak, że niebezpieczna gra dopiero się zaczęła.

Zabójca chce coś zmienić, sprawić, by ogarniająca nas wszystkich znieczulica przestała trawić społeczeństwo. Proponuje więc brutalną terapię, szukając remedium dla zobojętniałych serc. Tylko czy na pewno wybrał właściwą pacjentkę?


POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !

Książka jest formatu  A5 ze lakierowaną okładką , która nie zostawia odcisków palców.  Utrzymana w kolorystyce czerni, niebieskości, z wyciągniętą dłonią i tabletką. Tak jakby ktoś częstował Cię nią. To wzbudziło we mnie wiele myśli związanych z  treścią. Czy to swoiste zaproszenie do dziwnej gry ?   Strony są beżowe, a czcionka bardzo przyjemna dla oka. Rozdziały są ponumerowane. Brak spisu treści.  Całość wydania oceniam na: 5



OPINIA: Książka ,,  Remedium” od samego początku zaciekawiła mnie do tego stopnia, że chciałam ją przeczytać.  Posiadała bowiem elementy, które ja w kryminałach, czy thrillerach uwielbiam. Jednak to, że one są nie oznacza, że książką jest wspaniała. Jak było tym razem ? Czy degustacja ta powieści okazała się być smaczną podróżą po kryminalnym świecie ?

Jak zawszę zacznę od przedstawienia  bohaterów, których spotkasz na kartach tej powieści.

Przemek Strawczuk  to policjant, który przejmuje sprawę makabrycznego morderstwa, które miało miejsce w Łodzi .  Na co dzień mieszka on w Krakowie i tam jest on niezastąpionym policjantem, który jest ceniony i nie czarujemy się najlepszy. Właśnie jego proszą o pomoc w schwytaniu i rozwiązaniu trudnej sprawy, która nie tylko jest brutalna ale i zawiła. Przemek jest bardzo przeciętny, chodzi mi o to, że to taki policjant, którego spotkasz w naszym świecie. Nie jest on jakąś charyzmatyczną postacią, jednak potrafi wzbudzić sympatię w czytelniku.

Tomasz Gąsior to młody policjant, który zostaje partnerem Przemka. Bardzo się cieszy, że został przydzielony nie tylko do tak wspaniałej osoby ale i do sprawy, która jest bardzo zagadkowa i trudna.  Z początku Tomek czuje dystans dla Przemka, jednak z czasem zyskuje on w jego oczach i zaczyna się nawiązywać między nimi nić przyjaźni. Młodość kontra spryt i intelekt właśnie to połączenie daje niezłą bombę i wydaje się, że tych dwoje bardzo szybko rozwiąże sprawę. Jednak przestępca jest równie inteligentny i wyrafinowany co powoduje, że odkrywanie poszlak i kolejnych zagadek troszkę trwa.

Karina  młoda studentka, która wynajmuje mieszkanie z drugą współlokatorką, ma przed sobą całe życie. Jednak właścicielka i jej syn potrafią uprzykrzyć życie dziewczynie. Nikt nie spodziewał się, że ta pełna wigoru kobieta padnie ofiarą zwyrodnialca, który nie ma żadnych skrupułów. Czemu ta niewinna, miła i inteligentna dziewczyna staje się ofiarą ? Co takiego zrobiła?  To będziemy starali się rozwiązać.

Paulina Gaworska to koleżanka Kariny, z którą wynajmowała mieszkanie. To właśnie ona po raz ostatni widziała dziewczynę. Nikt nie wie dlaczego nasz psychopata, zostawia dziwne wiadomości Paulinie. Czy jest to swoista kara?  Dlaczego morderca chce ją oduczyć tzw znieczulicy ? Czyżby Paulina nie była taka niewinna na jaką się kreuje ? A może kryje się za tym całkiem inna historia ? Dlaczego psychopata wybrał do swej gry Paulinę, a może to w cale nie jest gra ?

Tak po krótce prezentują się postaci tej powieści. I o ile nie mam żadnych zastrzeżeń co do Przemka, Tomka, czy wspaniale wykreowanego psychopaty to Paulina według mnie była, jest do samego końca najsłabszym ogniwem tej potrawy. Taka wiesz, jedna wiśnia z pestką, która trafiła się w tej misce. Zamiast pomagać policji to wręcz mieszała, utrudniała, sprawiając przy tym, że irytowałam się na jej bezmyślność. I cały czas miałam nadzieję, ze to taki specjalny zabieg aby zmylić czytelnika. Niestety … tak się nie stało, dlatego też ta bohaterka bardzo mnie rozczarowała, sprawiając, że ta powieść nie stała się idealnym jajkiem niespodzianką z przecudowna zabawką Czekolada była przepyszna i cała ta otoczka, jednak zabawka okazała się bublem, którym była właśnie Paulina nasza 3 najważniejsza postać tej historii.



Fabuła choć nie pędzi, a wręcz momentami się wlecze to jednak wciąga, jak paczka ulubionych cukierków.   Bardzo spodobał mi się zabieg realizmu zastosowany przez autora. Czułam się jakbym sama podróżowała po Łodzi i odkrywała przepiękne zakamarki  tego miasta. Klimat powieści mroczny, duszny wręcz momentami brudny połączony ze znakomitym pomysłem uważam za udany. Nie mogę się tu do niczego przyczepić.

CZY WARTO SCHRUPAĆ?- czyli podsumowanie :

Książka ,, Remedium” zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. I choć nie obeszło się bez zakalca w formie bohaterki Pauliny, która psuje troszkę  smak całego dania, to pozostali bohaterowie nadrabiają jej braki i wady. Sama fabuła jest bardzo ciekawa i wciągająca. I choć rozwija się powolutku niczym drożdże  to dzięki temu mamy sposobność poznać lepiej bohaterów i miasto.  Klimat to kolejny element, o którym warto wspomnieć. Mroczny, brutalny, realistyczny  i brudny oddaje wszystko to co dzieje się na co dzień na ulicach większych miast. Kolejnym atutem książki  jest przedstawienie pracy polskiej policji. Tutaj nie mamy do czynienia ze super mocami, wybitnymi jednostkami, które od razu znają wyniki, a poszlaki same wpadają im do kieszeni. Nie tutaj mamy ukazaną żmudną pracę, która twa tygodniami,  a nie godzinami. Zbieranie dowodów, analizowanie, a przede wszystkim szukanie złoczyńcy jest jak najbardziej realistyczne, wręcz domowe i znane wszystkim,  jak kotlet schabowy. Podsumowując czy warto schrupać tę pozycję ? Uważam, że jak najbardziej warto. To wspaniała propozycja polskiej literatury kryminalnej, która wciąga, zachwyca swym realizmem, a przede wszystkim jest napisana lekkim piórem. Złoczyńca- psychopata to tzw szczypta przyprawy, która jest taką kropką nad i , która dopełnia całość.

KOMU POLECAM?  Wszystkim lubiącym kryminały

💖 Za egzemplarz i miło spędzony czas dziękuję wydawnictwu 💖  :




50 komentarzy:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale bardzo mnie nim zainteresowałaś moja droga. 😊
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam w moje skromne blogowe progi. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest świetna, mimo że jedna bohaterka jest do bani. Wszystko inne jest tu na tzw cacy ;)

      Usuń
  2. Zainteresowała mnie ta książka, ciekawa fabuła a do tego jeszcze taka dobra recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się niezmiernie kochana, że Cię zainteresowałam tą pozycją. Jest mi bardzo miło i dziękuję za tak miłe słowa 😘💖

      Usuń
  3. Będę miała na uwadze, chociaż nie wiem kiedy znajdę na to wszystko czas :D

    OdpowiedzUsuń
  4. " psychopata, morderstwa, brutalność, codzienność, realizm" brzmi mocno i to bardzo a po tym co piszesz widzę, że ta moc jest. Intryguje. Może być dobre ;)

    PS Zakalec.. niektórzy lubią xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo dobra kochana. Dlatego mimo wszystko polecam serdecznie

      Usuń
    2. Warto, warto. Jakie plany na majówkę ? Ja odpoczywam razem z książkami :)

      Usuń
    3. U mnie majówka wygląda jak każdy inny dzień z tą różnicą że od 2 lat robię za free opiekunkę to nie mogę narzekać na brak zajęć xD Ale i czasu na książki mi nie brakuje ;)

      Usuń
    4. Jeśli dobrze pojmuję, swoim maluszkiem się zajmujesz ? :)

      Usuń
    5. Można tak powiedzieć xD Brata ale to jak moje xD

      Usuń
    6. Aaa :) łoo to jak najmłodszy to ma teraz słodkie życie. Zawsze najgorzej mają pierworodni, bo to na nich rodzice uczą się i próbują różnych metod wychowania ;)

      Usuń
  5. Lubię kryminały więc będę mieć na uwadze!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem ciekawa tej pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ci moja droga, bo warta jest każdej minuty, mimo że jedna bohaterka to zakalec ;)

      Usuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tym tytule, to dla mnie nowość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się cieszę, że mogłaś u mnie o niej usłyszeć. Oczywiście polecam serdecznie :*

      Usuń
  8. Podobnie jak w innych wypowiedziach, ja również zupełnie nie kojarzę tytułu. Fajnie, że mamy coraz debiuty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się więc, że mogłam Ci zaprezentować książkę, którą właśnie u mnie widzisz po raz pierwszy. Polecam Ci ją z całego serduszka :)

      Usuń
  9. Chyba dam tej książce szanse choć wiem że ten zakalec może mnie denerwować :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda denerwuje, aczkolwiek książka na szczęście na tym nic nie traci. Da się ją zjeść :) Dziękuję Ci serdecznie za odwiedziny i komentarz 😘💖

      Usuń
  10. Super się zapowiada. Dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Agnieszko, że dajesz jej szansę. Spodoba Ci się, w szczególności, że oddaje codzienność pracy naszych funkcjonariuszy, niczego przy tym nie podkręcając. Dziękuję Ci za odwiedziny i komentarz 😘💖

      Usuń
  11. Dzień dobry!
    Nie miałam wcześniej styczności z tym tytułem, przyznaję, ale ostatnio dosyć mocno siedzę właśnie w tematyce psychopatów, kryminalistyki, zagadek kryminalnych i tego typu rzeczy, dlatego od razu zapisałam sobie tę książkę i myślę, że kiedyś skorzystam z Twojej propozycji:)
    Szkoda, że mimo wszystko pojawia się tam jakiś zakalec, ale mimo wszystko, jestem skuszona na to danie;) Pozdrawiam Cię serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana Pando, jak zwykle cieszę się bardzo z Twoich odwiedzin 💖 Tym bardziej, że udało mi się skusić Cię na ten tytuł. Zakalec da się przeżyć, bo uwierz mi na szczęście książka nie traci przez to na ogólnym smaku. Ujmuje realizmem i świetną fabułą :)

      Usuń
  12. Hmm, zainteresowałaś mnie i chętnie przeczytam, ponieważ lubię ten typ literatury :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamilo, bardzo się cieszę, że zwróciłam Twoją uwagę na tę pozycję :)

      Usuń
  13. Często sięgam po kryminały. A ten dodatkowo dotyczy Łodzi, którą poznaję dzięki córce studentce w tym mieście. Na pewno sięgnę po tę pozycję ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oo kochana to tym bardziej polecam, bo w książce są miejsca, które można odwiedzić

      Usuń
  14. Kolejna fajna pozycja :) już dopisuje do listy i czekam na miło spędzony czas z lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Recenzja napisana w bardzo interesujący sposób. Książkę chętnie przeczytam. Kryminalne tematy pochłaniają mnie od strony psychologicznej i socjologicznej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to czytać :) Książka na pewno Cię usatysfakcjonuje pod każdym względem 💖

      Usuń
  16. Lubię kryminały, ale wolę właśnie polskie. Jakoś bardziej do mnie przemawiają, kiedy są osadzone w naszych realiach.
    Że Twoje recenzje są niesamowicie ciekawe nie muszę pisać, prawda? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu kochana bardzo Ci dziękuję za tak motywujące słowa 😘💖 Książka przypadnie Ci do gustu, ja to wiem ;)

      Usuń
  17. Uwielbiam kryminały i to jest gatunek, po który sięgam zawsze gdy mam trochę za dużo fantastyki za sobą. Zapisze sobie i w wolnej chwili przeczytam.

    Recenzja jak zwykle świetna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kochana za tak miłe słowa. Napisz mi później, jak wrażenia po lekturze :)

      Usuń
  18. Bardzo lubię kryminały! Zapisuje na moja listę życzeń 😊

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie pamiętam kiedy ostatnio czytałam jakikolwiek kryminał... szukam w pamięci i czarna dziura :)
    Fajna recenzja, potrafisz zaitrygować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana moja to polecam, szczególnie jeśli miałaś przerwę, bo wtedy jeszcze bardziej Ci się spodoba :)

      Usuń
  20. Coś dla mnie, propozycja zapisana, teraz czekamy tylko na wakacje, man mnóstwo pracy ale jeszcze trochę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam kochana podobnie, czekam na wakacje i ruszam z kopytka ;)

      Usuń
  21. Już wiem co dziś będę szukać w bibliotece

    OdpowiedzUsuń