czwartek, 19 lipca 2018

PRZEMIENIENIE. ZAKŁADNIK OBIETNICY







Tytuł:  Przemienienie. Zakładnik obietnicy.
Autor:  Artur Wasążnik
Ilość stron: 280
Wydawnictwo: WasPos
Cykl: Przemienienie
Okładka:  miękka ze skrzydełkami

SŁOWA KLUCZE:  religia, polityka, intrygi, dawne czasy, historia, historyczne postaci

 ,,Powieść na kanwie autentycznych wydarzeń sprzed blisko 1000 lat”.

KRÓTKA FABUŁKA: czyli z czym to się je?
Powieść ma miejsce akcji w ok 955 r  na ziemiach Połabia, czyli dzisiejszych Niemiec. To miejsce jest kolebką różnych kultur niczym w Babilonie. Różne religie, plemiona i tradycje. Kolebka dwóch najsilniejszych wierzeń mieszkająca razem nie wróży nic dobrego. To wspaniała czytelnicza podróż do czasu wierzeń Słowiańskich i raczkującego Chrześcijaństwa , który  zaczyna szerzyć swą religię. Intrygi, spiski, mądrzy bohaterowie to wszystko znajdziesz tutaj.

POD LUPĄ: Zacznę od wizualnej strony, czyli lupa w dłoń i do dzieła !
Książka jest w miękkiej matowo-błyszczącej oprawie. Utrzymana w kolorystyce czerni, czerwieni, żółci i pomarańczu. Posiada skrzydełka, na których po rozwinięciu ukazują się kolorowe mapki co było dla mnie cudowną wydawniczą niespodzianką. Do tego na końcu książki znajdziesz drzewo genealogiczne i spis treści. Rozdziały są zatytułowane i ponumerowane i zaczynające się od nowej strony. Dodatkowo mamy różne przypisy, które wyjaśniają nam terminologię jaka pojawia się w tej powieści. Czcionka jest przyjemna dla oka, a białe kartki pomagają w szybkim czytaniu. Podsumowując oceniam te wydanie na : 6



OPINIA: Jak wiesz uwielbiam powieści historyczne. Kocham zanurzać się w świecie pełnym obfitych sukni, złota, wystawnych balów, dworskich intryg i spisków na tle religijnym i politycznym.  Kiedy więc otrzymałam książkę ,, Przemienienie” już na pierwszy rzut oka pomyślałam ,, To będzie dobre”. Bowiem zdanie, które przeczytałam na froncie już spowodowało, ze me serce zabiło szybciej. Co przeczytałam ? ,,Powieść na kanwie autentycznych wydarzeń sprzed blisko 1000 lat”.  Dzikie plemiona, które jeszcze czczą słowiańskich bogów, chrześcijaństwo na naszych ziemiach jeszcze jest w powijakach no i słuchaj czasy kiedy rządzą Piastowie. Kiedy to Polska nie jest zjednoczona, a tworzą ją liczne plemiona i grody. Dodaj do tego najeźdźców , którzy pragną poszerzać swoje ziemie i pierwszych mnichów, którzy wyruszali z misją nawracania niewiernych. Kościół, który zaczyna  powolutku mieć większą władzę niż król. To już brzmi obłędnie prawda?

 Teraz przejdę płynnie do kolejnych zachwytów jakimi są bohaterowie. Od razu Ci powiem, ze nie mam swoje typu. Zaskoczona/ ny ? Wszyscy bowiem są tak ciekawi, mądrzy, sprytni, że trudno mi wybrać tego jednego.

Wilhelm to pierwszy bohater z jakim mamy  do czynienia. Najstarszy syn Ottona I zrodzony z nieprawego łoża z księżniczką słowiańską. Oddany na nauki do Kościoła, jawi się jako wykształcony mnich i pretendent do korony. Bystry i elokwentny zaczyna prowadzić niebezpieczną grę.

Jakub mądry człowiek pochodzenia żydowskiego. Przyucza Gniewka księcia Połab i towarzyszy Wilhelmowi. To on wprowadza czytelnika w różne polityczne i gospodarcze wydarzenia. Tłumaczy wiele obrządków lub tradycji, opisując dane plemię. Ma on swój cel jakim jest emigracja Żydów na ziemie Połabian.

Manfred dziś nazwał(a)byś go giermkiem, pomocnikiem, sługą Wilhelma. Oddany, powiedziałabym nawet , że przyjaciel bohatera,  który służy mu od dawna.

Oczywiście jest wiele innych pobocznych historycznych postaci, jednak ten tom jakby wprowadza Cię do całej historii i w tej części to właśnie te postaci wybijają się na pierwszy plan.

 Książka wciągnęła mnie do reszty. Z zaciekawieniem śledziłam losy naszych bohaterów i nie mogłam się nadziwić w jak barwny sposób autor opisuje nie tylko ziemie z tamtych lat, krajobrazy ale i społeczeństwo, politykę i religię. Momentami czułam się jak towarzysz grupy, który w raz z nimi podziwia dobra ziemiańskie. Nie ma tu wątków miłosnych i powiem Ci nie przeszkadzało mi to wcale. Bowiem w tej książce są poruszane ważniejsze tematy niż tam jakaś miłość. Autor skupia się na spiskach, intrygach, religii i polityce, co nie ukrywam bardzo przypadło mi do gustu.



PODSUMOWUJĄC: ,,Przemienienie” to dla mnie ogromne zaskoczenie literackie. To wspaniale zrekonstruowana historia, która niczym film na ekranie prezentuje nam świat plemion Słowiańskich. Autor oddaje głos postaciom historycznym, których znasz z podręczników szkolnych, by ci na nowo opowiedzieli swe przygody. Wspaniałe opisy tradycji, religii, kultur towarzyszyć Ci będą przez cały czas. Poznasz życie społeczeństwa, które żyło w niepewnych czasach. Nasi bohaterowie nie mają lekkiego życia, strach i niepewność towarzyszą im bowiem od zawsze. Świetne tło historyczne gdzie intrygi i spiski przeplatają się z konfliktami na tle religijnym i politycznym. Bohaterowie są wykreowani w sposób przemyślany. Są oni inteligentni, przebiegli i wyrafinowani w swoim dążeniu do celu. Jako miłośnik powieści historycznych zostałam poczęstowana przepysznym pączkiem z wylewającym się nadzieniem. Jestem zachwycona rzetelnością z jaką autor przedstawia czasy, gdzie Chrześcijaństwo i wierzenia Słowiańskie toczą ze sobą bitwę. Czasy, które wciąż nie są do końca odkryte. To pierwszy tom otwierający cykl składający się na 4 księgi, a każda z nich na 4 tomy, która już wiem, że będzie wspaniała.

KOMU POLECAM? Każdemu, kto interesuje się historią, religią. Tym co uwielbiają motyw intryg, spisków i wartkiej akcji.

💖Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu 💖



12 komentarzy:

  1. Będę miała na uwadze ten tytuł. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię powieści historyczne. ;) Zainteresowałaś mnie tą książką i myślę, że dam jej szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana jest tak piękna, że cieszę się , że chcesz ją przeczytać 😘

      Usuń
  3. Wow. Pierwszy raz słyszę o tej książce, pierwszy raz ją widzę, ale to co opisałaś mnie zaintrygowało! Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, bo Pan Artur fenomenalnie odtworzył tamte czasy. Największym smaczkiem były dla mnie różne bóstwa i rytuały przedstawione w książce ale nie chce za dużo zdradzić. Polecam z czystym sumieniem, bo wiem, że zrobi ona furorę :)

      Usuń
  4. Mnie niestety całkiem nie kręcą powieści historyczne. Niewątpliwie są bardzo ciekawe, jednak jakoś nie potrafię się przekonać. Chociaż recenzja brzmi zachęcająco, to jednak nie sądzę, aby ta książka znalazła miejsce na mojej półce. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne nie ma co się zmuszać :) Nie Twoje smaki książkowe i ja to rozumiem 😘💖
      Buziaczki kochana

      Usuń
  5. Niestety ten czas akcji bardzo mnie odrzuca :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie ten czas jest najlepszy 😍 Do dziś mało jeszcze wiemy o tym okresie, a autor w genialny sposób odkrywa przed nami świat.

      Usuń
  6. Witaj. Powieści historyczne to dla mnie cieżki kaliber, ale są takie, które uwielbiam, np. w książkach Dana Browna. Z przyjemnością zobaczę Twój blog i zapoznam się z Twoimi recenzjami. Zapraszam serdecznie do siebie. Pozdrawiam http://ukatji.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :) Bardzo się cieszę,rozgość się u mnie i częstuj do woli. Mam nadzieję, że znajdziesz u mnie swoje ulubione książkowe słodkości :)

      Usuń