niedziela, 31 maja 2020

LITERATURA DZIECIĘCA I MŁODZIEŻOWA- CZYLI CO WARTO KUPIĆ I PRZECZYTAĆ





Od tygodnia zauważyłam, że mój stary post z poleceniami literatury dziecięcej/ młodzieżowej cieszy się popularnością. I pomyślałam, że warto odświeżyć ten temat na blogu. Postanowiłam więc zrobić taki zbiorczy post, gdzie w jednym miejscu będą znajdować się wszystkie przeze mnie polecane pozycje z tych gatunków. Książki, które recenzowałam na blogu to po prostu wkleję link, a o tych, które tutaj się nie pojawiły, dam zdjęcie, pokrótce zrecenzuje i powiem Ci czemu warto je schrupać razem z dzieckiem. Kolejność nie jest ważna więc nie sugeruj się miejscami. Wszystkie są tak samo świetne i godne uwagi :) To usiądź wygodnie weź coś do picia, jedzenia i do woli przebieraj w przystawkach ....



1.   INSPEKTOR PARMA I SPISEK ŻYWNOŚCIOWY :


To najnowsza powieść jaka do mnie przybyła i uważam ją za strzał w dziesiątkę dla każdego bez względu na wiek, czy płeć.

 Cudownie wydana. Posiada kolorowe ilustracje, świetną czcionkę na białych stronach, które są notabene z grubszej gramatury. Twardą, matowo-lakierowaną okładkę ( zostawia odciski palców) i cudowną mapę wklejkę.



To historia Pani detektyw Parmy, która jest zwierzęcym wcieleniem Sherlocka Holmesa. Jako, że uwielbiam porównania jedzeniowe to nie mogłam się oprzeć tej powieści. Mamy bowiem do czynienia z miasteczkiem Jagodowo, gdzie zdrowe jedzenie ma tu kluczowe znaczenie. Dlatego kiedy inne zwierzątka po zjedzeniu truskawek zaczynają być niebieskie, zielone lub czerwone, nasza świnka postanawia odkryć, kto stoi za tajemniczymi chorobami mieszkańców ? Czy jest są spulchniacze, barwniki, konserwanty i czemu czasem jedzenie wygląda tak apetycznie, a smakuje fatalnie?  Ta książka w genialny, detektywistyczny sposób pokazuje dzieciom i uświadamia je zarazem co kryje się w naszym jedzeniu ? Ja jako dorosły czytelnik uśmiałam się z nazw własnych ulic, nazwisk, które adekwatnie ukazują charakter danego zwierzątka. Przykład nasza świnka mieszka na ulicy Boczkowej.  Szczur jako Watson ze znakomitym węchem i Sherlock jako świnka są tak uroczy, a przy tym komiczni, że pokochałam ich z całego serca. Z przyjemnością sięgnęłabym po kolejną część z ich perypetiami. Co dotyczy samej fabuły to zostałam bardzo mile zaskoczona. Jak na dziecięcą literaturę detektywistyczną poczułam dreszczyk emocji, kto stoi za chorobami mieszkańców? , przy tym ucząc się, jaki wpływ na organizm mają owe ,, ulepszacze żywieniowe"? Genialna powieść, która zachwyci dzieciaki i nie tylko je,  zarazem ucząc o zdrowym odżywianiu. To jest zdrowa bomba kaloryczna, którą polecam schrupać ;)


2.  KRAINA OPOWIEŚCI. ZAKLĘCIE ŻYCZEŃ    



3.   UNIWERSYTET DZIECIĘCY. MĄDRE ODPOWIEDZI NA TRUDNE PYTANIA



Genialna książka, którą często wykorzystuje w pracy z dziećmi.

Twarda okładka, świetne ilustracje. Pytania są zapisane czerwoną czcionką. Definicje są napisane zieloną czcionką i znajdują się zawsze z boku strony, a ciekawostki zawarte mamy w ramkach. Co prawda czcionka jest bardzo mała, ale myślę, że rodzic może mniejszym dzieciom przeczytać na głos, a starsze to już wiadomo same.



Mogę śmiało powiedzieć, że jest to taka jakby mała encyklopedia skierowana dla dzieci. Co najważniejsze to fakt, że  odpowiedzi na owe pytania to cykle wykładów prowadzone przez znakomitych profesorów dla dzieci z uniwersytetu w Tybindzie. Do dziś są one popularne na całym świecie. Wiem, że jest to seria, więc jeśli Cię zaciekawiłam tym tytułem to na pewno znajdziesz kolejne tomy. Ja posiadam na obecną chwilę tylko ten, ale jak wspomniałam jest on przeze mnie notorycznie wykorzystywany na zajęciach. Więc jeśli szukacie ,, mądrej " książki to polecam z całego serca tę serię. Pytania w niej zawarte faktycznie mogą nie jednemu rodzicowi ułatwić odpowiedź, a zarazem zaciekawić dziecko daną dziedziną naukową.
 
3. SERIA MŁODZIEŻOWA Z ELEMENTAMI MITOLOGII EGIPSKIEJ:

PRZEBUDZENI
ODRODZENI 
 

4. POLECAM WSZYSTKIE KSIĄŻKI PANI RUNDELL  :

ZŁODZIEJASZKI

WILCZERKA

 ODKRYWCA

DACHOŁAZY


5. KSIĄDZ TWARDOWSKI DZIECIOM. OPOWIADANIA.



Kolejna książka, która jest przeze mnie bardzo często wykorzystywana i czytana dzieciom.

Twarda okładka, piękne ilustracje. Tytuły opowiadań są napisane niebieską czcionką.  Znowu niestety mamy do czynienia z małymi literkami dlatego młodszym czytam na głos.  W tyle jest spis treści więc ułatwia wybranie tej jednej historii.


Tutaj chyba nie muszę się rozpisywać, jak wartościowe są opowiadania księdza Twardowskiego. Ten zbiór jest o tyle ciekawy, że mamy tutaj zebrane opowiadania, które skłaniają do rozmów z dzieckiem na prawie każdy temat. Mamy je podzielone na 16 kategorii, a w każdej po parę opowiadań. Jest cudowna, piękna i nadaje się jako prezent dla każdego bez względu na wiek, bowiem każdy z nas inaczej odbierze daną historię i wyniesie coś innego, cennego dla siebie.


6.  KRONIKI JAARU - CZYTAŁAM TYLKO 1 TOM ALE KLIMAT JEST FANTASTYCZNY


7. GENIALNE DETEKTYWISTYCZNE SERIE Z BARDZO NIETUZINKOWĄ BOHATERKĄ :


ENOLA HOLMES:

SPRAWA ZAGINIONEGO MARKIZA

SPRAWA LEWORĘCZNEJ LADY

SPRAWA ZŁOWIESZCZYCH BUKIETÓW



TRULY DEVIOUS:

 NIEODGADNIONY

ZNIKAJĄCY STOPIEŃ
 

8. JAK DZIECI ZMIENIAJĄ ŚWIAT? CIEKAWOSTKI I ZADANIA.



Kolejna pozycja, którą często używam i jest z tych edukacyjno- czynnościowych.

Tutaj mamy do czynienia z książką ni to twardą ni zintegrowaną. Bardzo dziwne, ale z drugiej strony trwałe, co dla mnie jest ważne, w szczególności przy częstym użytkowaniu. Mamy bardzo kolorowe ilustracje i co najważniejsze zadania.



Uwielbiam tę pozycję gdyż znowu odpowiada na trudne pytania dzieci, jednak to co ją wyróżnia na tle innych podobnych pozycji to fakt, że po każdym takim bloku związanym z danym zagadnieniem mamy zadania, które w raz z dziećmi możemy wykonać. To nie jest tylko bierne czytanie, czy rozmowa. Tutaj dodatkowo w atrakcyjny, często bardzo kreatywny sposób utrwalanym dane wiadomości za pomocą owych zadań. Bardzo lubię tę pozycję, a już w szczególności uczniowie, bo wiedzą, że coś fajnego z nią zrobimy. Także bardzo fajna pozycja, zdecydowanie warta swej ceny.


9. WIEDŹMA MORSKA - Tu tylko dopowiem, że jeśli szukacie świetnego retelingu opowiadającym historię ,, Małej syrenki" z perspektywy Ursuli i zastanawialiście się jak wyglądało jej życie? To koniecznie musicie ją pożreć.

10. NIENAWIŚĆ, KTÓRĄ DAJESZ - Temat rasizmu genialne ukazany. Książa skłania do wielu refleksji, w szczególności, że oparta jest na prawdziwych wydarzeniach.

11. GENIALNA SERIA FANTASTYCZNO- PRZESTĘPCZA :

SZÓSTKA WRON

KRÓLESTWO KANCIARZY



12. SIMON ORAZ INNI HOMOSAPIENS - według mnie genialna pozycja z motywem LGBT



13. CIEKAWA SERIA Z KATEGORYZACJĄ LUDZI ( COŚ DLA FANÓW IGRZYSK, NIEZGODNEJ )

CZERWONA KRÓLOWA

SZKLANY MIECZ/ KRÓLEWSKA KLATKA

WOJENNA BURZA



14.  CHMURY Z KETCHUPU - coś innego, pięknego, pamiętam, że długo jeszcze rozważałam tę książkę po jej skończeniu.


15. NIESAMOWITY WSZECHŚWIAT



Książka wydana w twardej oprawie, z licznymi ilustracjami. Genialna czcionka, która jest idealna wielkościowo dla dzieciaków, jak i rodziców, którzy będą czytać ją na głos. Pytania są pogrubione, a liczne ciekawostki uatrakcyjniają całość.



Kolejna pozycja, którą  bardzo lubię. Co prawda jest skierowana do konkretnego czytelnika, a właściwie dziecka, które interesuje się astronomią. Ja uwielbiam te wydanie, bowiem potrafi zaciekawić samymi ilustracjami, które są kolorowe, a pytania w niej zawarte dostarczają wiele wiedzy i ciekawostek z tej dziedziny. Także polecam z całego serca tę pozycję.

 
KSIĄŻKI OTRZYMANE OD WYDAWNICTW:

PORADNIA K

WEENEEDYA

NIEZWYKŁE

CZWARTA STRONA

MŁODZIEŻÓWKA

PAPIEROWY KSIĘŻYC



POZOSTAŁE POCHODZĄ Z MOJEJ  KSIĄŻKOWEJ SPIŻARNI :)



20 komentarzy:

  1. Dużo fajnych pozycji z literatury dziecięcej i młodzieżowej 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. 5 i 6 książkę znam i również gorąco polecam. Pozostałe również mnie zainteresowały. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawił mnie "Uniwersytet dziecięcy". Wcześniej o tej książeczce nie słyszałam. Muszę przyjrzeć się jej bliżej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam jest fenomenalny. Ja dorosła, a po jej przeczytaniu znalazłam parę ciekawostek o których nie miałam pojęcia :)

      Usuń
  4. Zgadzam się co do większości tych, które czytałam: Kroniki Jaaru, Enola Holmes, Truly Devious - super opowieści. Nie zgadzam się co do Czerwonej Królowej, której tylko pierwszy tom był dla mnie przyjemna lekturą, drugi był nieznośnie nudny i irytujący, a trzeci wręcz przyprawiał mnie o niestrawność i męczyłam się z nim pół roku, a gdy wreszcie dobrnęłam do końca złożyłam uroczystą przysięgę, że nigdy nie spojrze nawet na kolejne części :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ja Cię, aż tak? A mnie bardzo się spodobała ta seria. Co prawda zakończenie jest zepsute, ale całość wiesz jako pomysł itd uważam za udane :)

      Usuń
  5. Opowiadania Twardowskiego <3 Cudowne podobnie jak wiersze od NaszejKsięgarni <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Pozycja 2 oraz 5 nabardziej mnie tutaj zaintrygowały :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Większość książek dziecięcych nie kojarzę, ale za to z młodzieżowych znam kilka. Nawet pare mam w planach.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie dopracowany wpis z wachlarzem możliwości wyboru! :) Jednak żadnej z nich nie znam, aż wstyd!

    OdpowiedzUsuń
  9. Z większością tych książek się nie spotkałam, także fajnie jest poznać coś takiego :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie tym bardziej się cieszę, że Cię zaskoczyłam :)

      Usuń